20201021072626hyundaii20n.jpg

Hyundai gaat verder met zijn offensief op alle fronten. Deze keer lanceert het merk zich in het segment van de sportieve stadswagens met de i20 N. Deze kleine broer van de i30 N krijgt een 1.6-turbomotor van 204 pk en 275 Nm. Daarmee werpt hij zich op als een rechtstreekse rivaal voor de Ford Fiesta ST (1.5-turbo, 200 pk en 290 Nm), een van de weinige laatste vertegenwoordigers van dit segment.

20201021072629hyundaii20n.jpg

Dankzij dit vermogen kan de 1.190 kilo zware Hyundai i20 N optrekken van 0 naar 100 km/u in 6,7 seconden en haalt hij een top van 230 km/u. De Fiesta ST belooft voor dezelfde oefeningen respectievelijk 6,5 seconden en 232 km/u.

20201021072628hyundaii20n.jpg

De i20 N wordt aangeboden met een manuele zesversnellingsbak. Met de knop REV op het stuurwiel activeer je een functie die het motortoerental automatisch synchroniseert bij het terugschakelen.

20201021072711hyundaii20n.jpg

In tegenstelling tot de bloedhete Toyota GR Yaris drijft de i20 N enkel de voorwielen aan. Maar Hyundai meldt wel dat hij “kan worden uitgerust” met een mechanisch sperdifferentieel voor maximale trekkracht.

20201021072730hyundaii20n.jpg

20201021072712hyundaii20n.jpg
20201021072627hyundaii20n.jpg

De aantrekkelijke i20 N komt in de lente van 2021 op de markt in Europa.