Het algemene ontwerp van de nieuwe GranTurismo is geen geheim meer sinds het spotten van licht gecamoufleerde prototypes. Maar met de officiële voorstelling van de nieuwe GranTurismo kunnen we de Italiaanse bolide nu van alle kanten ontdekken. De look blijft trouw aan het DNA van het merk met de drietand in zijn logo en wijkt weinig af van de recente realisaties van het bedrijf, zoals de MC20 coupé/ MC20 Cielo roadster of de SUV Grecale. Qua afmetingen heeft de GranTurismo een lang koetswerk dat bijna 5 meter (4,96m) meet, maar het dak komt slechts 1,35 meter boven de grond uit. De GranTurismo profileert zich als een comfortabele en luxueuze cocon voor 4 personen.

Modena en Trofeo

Liefhebbers van benzine krijgen bij het bestellen van hun GranTurismo de keuze twee versies, beiden aangedreven door de nieuwste 3 liter TwinTurbo V6 van het merk, de Nettuno. In de Modena-versie levert hij 490 pk en 600 Nm. Deze versie heeft standaard vierwielaandrijving en een achtversnellingsbak.

Klanten die een sportievere uitvoering zoeken, kunnen ook gaan voor de Trofeo. In dat geval wordt het Nettuno-blok opgevoerd tot 550 pk / 650 Nm.

In beide gevallen zijn de prestaties stevig, met een 0 naar 100-tijd van minder dan 4 seconden (respectievelijk 3,9 en 3,4 seconden) en een topsnelheid van meer dan 300 km/h (302 en 320 km/h).

Folgore

Bij de lancering zal de nieuwe Maserati GranTurismo ook worden aangeboden in een 100% elektrische versie met de naam Folgore. Dit wordt de eerste elektrische Maserati in de geschiedenis.

In dit geval staan er drie 300 kW elektromotoren op het programma: één voor en twee achter. De laatste twee, afzonderlijk aangestuurd, zorgen ervoor dat de Italiaanse elektrische bolide beschikt over 'torque vectoring' om zijn wendbaarheid te vergroten. Samen kunnen de drie motoren tot 560 kW (762 pk) leveren, of tijdelijk 610 kW (830 pk) met de 'MaxBoost'-functie. Het maximumkoppel bedraagt 1.350 Nm.

Dat is voldoende om de GranTurismo in 2,7 seconden van 0 naar 100 km/u te katapulteren en een topsnelheid van 320 km/u te bezorgen.

92,5 kWh

Het batterijpakket van de Folgore-versie heeft een zogenaamde ‘T-bone’ structuur, wat betekent dat hij zich niet onder de zetels bevindt, om zo de cockpit heel dicht bij de grond te houden. Maserati beweert dat de GranTurismo Folgore de laagste elektrische auto op de markt is. De batterij heeft een nominale capaciteit van 92,5 kWh, waarvan 83 kWh bruikbaar is. Door zijn 800-volt architectuur kan hij ook snelladen aan een vermogen tot 270 kW. Volgens de eerste cijfers van Maserati kan hij daarmee in 5 minuten het equivalent van 100 km rijbereik ‘bijtanken’.

Qua gewicht zetten de GranTurismo Modena en Trofeo 1.795 kg op de weegschaal, tegen 2.260 kg voor de elektrische Folgore-uitvoering.