De huidige generatie van de SUV begon in 2011 als M-Klasse, maar werd nadien omgedoopt tot GLE. De erfgenaam van de eerste Mercedes-SUV uit 1997 begon stilaan zijn leeftijd te tonen, en dan vooral binnenin.

Daar maakt de gloednieuwe generatie schoon schip mee: de GLE die in Parijs te zien is, heeft het brede digitale dashboard van de recentste Mercedes-producten. De nieuwe GLE krijgt uiteraard ook het MBUX-infotainmentsysteem met stembediening en uitgebreide connectiviteit.

Twee gezichten

Aan de buitenkant is de evolutie subtieler. In het nieuwe model zie je de lijnen van de M-Klasse en de GLE nog doorschemeren, met onder meer de achterste zijruit die lijkt door te lopen in de achterruit. Klanten kunnen kiezen voor een van de twee gezichten van deze GLE: een klassiek of sportief uiterlijk, met meer uitgesproken radiatorrooster en bumpers. De GLE heeft trouwens een opvallend lage luchtweerstandscoëfficiënt voor zijn segment: 0,29, tegenover 0,32 voor zijn voorganger.

Zeven plaatsen

Met een 8 centimeter langere wielbasis biedt de nieuwe GLE meer ruimte voor zijn achterpassagiers. Optioneel zijn er twee extra zitjes in de koffer om er een zevenzitter van te maken. Over de koffer gesproken: het laadvolume bedraagt 825 liter en is zelfs 2.055 liter groot wanneer je de zetels neerklapt (volgens een 40/20/40-verdeling).

Eén motor?

Bij de lancering biedt Mercedes voorlopig één motor aan: de GLE 450 4MATIC. De zes-in-lijn met mild hybrid-technologie en 48-voltcircuit is 367 pk en 500 Nm sterk. Het EQ Boost-hybridesysteem geeft tijdelijk 22 pk en 250 Nm extra. Nadien volgen er nog andere motoren, waaronder diesels en een plug-inhybride.

Technologisch

In zijn nieuwe vorm krijgt de GLE heel wat rijhulp. Onder meer een systeem dat hulpdiensten opmerkt wanneer de semi-autonome rijhulp is ingeschakeld. De fileassistent gidst de GLE dan zoveel mogelijk naar de rand van de rijstrook om een zogenaamde “Rettungsgasse” vrij te maken. Praktisch is ook nog een aanhangerhulp die de GLE voordien niet had.