De GLS die Mercedes voorstelt op het salon van New York is de derde generatie van de kolossale SUV. Vergeleken met zijn voorgangers doet hij er nog een schepje bovenop: met 5,21 meter is hij maar liefst 7,7 centimeter langer dan het uitgaande model. De wielbasis neemt op zijn beurt toe met 6 centimeter (tot 3,14 meter), en dat betekent goed nieuws voor de binnenruimte.
De Mercedes GLS beschikt immers over een derde zitrij, en volgens de Duitsers zijn de plaatsen op de achterste rij prima geschikt voor passagiers die tot 1,94 meter lang zijn. Alle zetels zijn elektrisch verstelbaar, de tweede zitrij schuift naar voren en naar achter. De GLS is dus een zevenzitter, maar optioneel kun je de drie plaatsen op de tweede rij vervangen door twee ‘captain chairs’. Dat maakt van deze SUV een uiterst luxueuze zeszitter.
Luxe blijft het codewoord achteraan: elke zetelrij is voorzien van automatische airco, de tweede rij kan worden voorzien van zetels met massagefunctie. Het MBUX-infotainmentsysteem werd verbeterd en is ook beschikbaar op de tweede rij, via twee touchscreens van 11,6 duim. Klap je de zetels neer – via knoppen in de koffer – dan maak je tot 2.400 liter aan bagageruimte vrij in deze kolos. Een extra druk op de knop verlaagt de laaddrempel met 5 centimeter om makkelijker zware voorwerpen in- en uit te laden.
Onder de motorkap biedt Mercedes op zijn GLS een milde hybride V8-benzinemotor aan, in de vorm van de GLS 580 4Matic. Diens alternator/starter met 48-voltsysteem ondersteunt de motor bij acceleraties en recupereert energie. De benzinemotor is 489 pk en 700 Nm sterk, en doet er dankzij de EQ Boost-functie tijdelijk 250 Nm en 22 pk bovenop. Verder is de GLS 350d 4Matic een 286 pk en 600 Nm sterke dieselmotor, die wordt geflankeerd door de GLS 400d 4Matic van 330 pk en 700 Nm. Beide diesels voldoen al aan de strenge Euro 6d-norm, zegt Mercedes. Alle motoren zijn gekoppeld aan een negentrapsautomaat.
Standaard is de nieuwe Mercedes GLS voorzien van luchtvering. Optioneel is er nog het E-Active Body Control-systeem, dat het comfort aan boord nog meer moet verhogen. Het systeem kan de vering en demping per wiel bedienen en voorkomen dat het koetswerk in de bochten begint over te hellen.