Bij het ontwerpen van deze derde generatie van de Qashqai zat Nissan duidelijk gewrongen tussen enerzijds het huidige cliënteel niet tegen de haren instrijken (een belangrijke afzetmarkt) en anderzijds de noodzaak om het imago van het model te moderniseren. Hij mag namelijk niet in de schaduw komen te staan in een steeds ruimer marktaanbod. Hij is van kapitaal belang voor Nissan: de Qashqai is op zijn eentje goed voor 40 procent van zijn Europese verkoopcijfers.
Scherpere blik
Resultaat: de derde generatie van de Qashqai behoudt de algemene lijn en het formaat van zijn voorganger (3,5 centimeter langer en 3,2 centimeter breder), maar geeft zijn look meer karakter dankzij een expressiever front, een modernere lichtsignatuur en nieuwe, strakke lijnen op de flanken.
Het geheel wordt bovendien opgeleukt met kleine details zoals de naam Qashqai op de voorvleugels of grote 20-duimvelgen voor de topversies.
Meer verzorgd interieur
We zien dezelfde aanpak bij het instappen. De look van de binnenruimte blijft eerder klassiek en conventioneel. Maar hij klimt wel een trapje hoger dankzij meer verzorgde materialen en nieuwe uitrusting.
De stoelen in gestanst Nappaleder en met een massagefunctie zijn daar een voorbeeld van.
Drie schermen
De Qashqai gebruikt zijn vernieuwing ook om zijn infotainmentsysteem te moderniseren. De bestuurder vindt voor zijn neus een grote en personaliseerbare virtuele cockpit van 12,3 duim.
Het centrale scherm groeit ook (9 duim) maar vertoont vooral een grotere beeldscherpte dan voordien. Bovendien integreert dit scherm talrijke geconnecteerde functies via de app Nissan Connect Services. En dat is niet alles, want de nieuwe Qashqai kan ook rekenen op een head-updisplay van 10,8 duim, het grootste in zijn segment.
Elektrische kofferklep
Ook praktisch gezien evolueert de Qashqai doelgericht. Zo weten we de achterdeuren met grotere openingshoek op prijs te stellen. Ook de beenruimte achterin neemt licht toe (+2,8 centimeter) dankzij de iets langere wielbasis.
De Qashqai kan bovendien voortaan worden uitgerust met een elektrische kofferklep en heeft een iets ruimere koffer (+50 liter). De moduleerbaarheid blijft echter vrij basic: geen verschuifbare achterbank of verstelbare rugleuning, bijvoorbeeld.
Vaarwel diesel
Deze derde generatie staat op het nieuwe modulaire platform CMF-C van de Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi en haalt zijn neus op voor dieselmotoren. Hij verwelkomt onder de motorkap enkel nog een 1.3-turbobenzinemotor. Die is verkrijgbaar met 138 of 156 pk en geniet een microhybridisering van 12 volt. In functie van de gekozen versie kan je kiezen uit voor- of vierwielaandrijving en uit een manuele zesversnellingsbak of een Xtronic-automaat (CVT).
e-Power
De nieuwe Qashqai introduceert in 2022 ook Nissans e-Powertechnologie in Europa. Dat is een elektrische aandrijflijn met een rijbereikuitbreider op benzine. Concreet worden de voorwielen van deze Qashqai altijd aangedreven door de elektromotor van 188 pk. Een 1.5-benzinemotor doet dienst als generator om hem met verse stroom te voeden. Een kleine batterij van 1,8 kWh laat deze e-Power een kilometer of 2 à 3 puur elektrisch rijden.
“Premiere Edition”
Nissan opent de orderboekjes voor de nieuwe Qashqai deze zomer. De meest gehaaste klanten kunnen vanaf vandaag echter al kiezen voor de tot 600 exemplaren gelimiteerde reeks voor de Belux Premiere Edition. De prijzen beginnen bij 35.190 euro.