20210217164926mclarenartura.jpg

Jawel, de auto op deze foto’s is niet de zoveelste afgeleide van McLarens gekende modellenreeks: de Artura is volledig nieuw, al volgt hij qua design vrij trouw de lijnen die het merk nu al een paar jaar lang gebruikt.

20210217164933mclarenartura.jpg

Hij maakt gebruik van een nieuw chassis in koolstofvezel en vervangt de 4.0-V8 biturbo door een V6 biturbo van 3,0 liter. De blokhoek van de zescilinder is ongebruikelijk groot (120 graden, waar 60 of 90 graden courant is) zodat de twee turbo’s tussen de cilinderrijen passen. Het geheel ontwikkelt 585 pk en 585 Nm. Deze krachtbron krijgt bovendien elektrische assistentie in de vorm van een elektromotor van 95 pk en 225 Nm. Resultaat: een systeemvermogen van 680 pk en 720 Nm.

20210217165000mclarenartura.jpg

Geen achteruit

Die kracht gaat naar de achterwielen via een nieuw ontwikkelde gerobotiseerde achtversnellingsbak met dubbele koppeling en laat de Artura van 0 naar 100 km/u optrekken in 3 seconden rond. De topsnelheid piekt op 330 km/u. Weetje: de versnellingsbak heeft geen achteruitverhouding. Als je achteruit wil rijden, gebeurt dat puur op de elektromotor. Die wordt gevoed door een batterij van 7,4 kWh die slechts 88 kilo weegt en die maakt dat de auto maximaal 30 kilometer lang puur elektrisch kan rijden. De topsnelheid is dan beperkt tot 130 km/u.

20210217164849mclarenartura.jpg

Het meergewicht van de batterij wordt trouwens deels gecompenseerd door het feit dat de V6 50 kilo minder weegt dan de oude V8 (160 in plaats van 210 kilo). De accu weer opladen duurt 2,5 uur “tot 80 procent”, zo laat McLaren weten. De laadtijd tot 100 procent wordt niet meegedeeld, net zomin als het prijskaartje. Nog niet modern genoeg? Wat dacht je van dit: de Artura is de eerste McLaren die verkrijgbaar is met een adaptieve snelheidsregelaar en een rijstrookassistent, en het infotainmentsysteem krijgt draadloze updates zoals in een Tesla.

20210217164851mclarenartura.jpg

5 jaar garantie

De WLTP-uitstoot bedraagt slechts 129 g/km, wat een mooi resultaat is voor een supercar. McLaren vertrouwt in zijn Artura, want het geeft een algemene garantie van 5 jaar en op de batterij krijg je 6 jaar waarborg. Een prijskaartje hangt er nog niet aan, maar hij vervangt de 570S en positioneert zich tussen de GT en de 720S.

20210217164934mclarenartura.jpg

?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: