De tweede generatie van de Mitsubishi Outlander – en voor ons in Europa meteen ook de laatste – mag op pensioen en wordt vervangen door deze nieuwkomer. Het is duidelijk gedaan met het brave en risicoloze design bij Mitsubishi, want de derde generatie kiest zeker vooraan voor een zeer zelfverzekerd ontwerp, dat ons wat doet denken aan dat van de Citroën C5 Aircross. De haaienvinvorm voor de D-stijl geeft de auto ook in profiel de nodige dynamiek. Hoewel de achterkant duidelijk conservatief vorm is gegeven dan de rest van het koetswerk, oogt ook die duidelijk frisser en sportiever dan op zijn voorganger. Eigenlijk lijkt de productieversie heel sterk op de conceptcar Engelberg, wat toch een gewaagde zet is van Mitsubishi.
Qasqhai-basis
De nieuwe Outlander is de eerste Mitsubishi die volledig onder toezicht van de Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi is ontwikkeld en daarom staat hij op het CMF-CD-platform. Die basis wordt ook gebruikt door de toekomstige Nissan Qashqai en de Renault Scénic. Hij is 4,68 meter lang (- 1,5 centimeter), 1,86 meter breed (+ 5 centimeter) en 1,75 meter hoog (+ 6,5 centimeter). Hoewel hij korter werd, is de wielbasis van de nieuwe Outlander wel gegroeid, van 2,67 naar 2,71 meter. Dat maakt dat er meer binnenruimte is. Over het interieur gesproken: hier is de vooruitgang nog spectaculairder.
De binnenkant van de oude Outlander zat tjokvol knoppen en bestond uit grijze kunststoffen. In dit nieuwe interieur is voor het obligate aanraakscherm gekozen voor de bediening van de meeste functies en brengt een tweekleurig patroon het nodige leven aan boord. De leren stoelen krijgen bovendien een chic stikpatroon dat ook op de deuren doorloopt. Als optie is een head-updisplay verkrijgbaar en zeven stoelen zijn voortaan standaard op alle versies.
Geen PHEV?
Voorlopig is de nieuwe Mitsubishi Outlander enkel verkrijgbaar met een atmosferische 2.5-benzineviercilinder van Nissan. Die ontwikkelt 181 pk en 245 Nm en drijft de vier wielen aan via een CVT-automaat met 8 ‘virtuele’ verhoudingen. Mitsubishi geeft geen sprintcijfers op, maar het lijkt ons in elk geval geen aandrijflijn die is ontwikkeld voor blitsprestaties. Van een PHEV-versie – waar de vorige Outlander uiteindelijk toch ooit een baanbrekend model mee was – is voorlopig geen sprake. Maar we durven er toch van uitgaan dat die eraan zit te komen…