In maart toonde Toyota op het salon van Genève de bijna definitieve versie van zijn vijfdeurs. Toen heette die nog “Auris Concept”. Enkele dagen geleden leerden we dat hij begin volgend jaar op de markt komt onder de historische naam Corolla. Maar de nieuwe Corolla wordt meteen ook als berline en als break gelanceerd, de Touring Sports.

TNGA

Technisch staat deze nieuwe Corolla Touring Sports op Toyota’s recente modulaire TNGA-platform, net als de vijfdeurs. Dat moet hem niet alleen verbeterd rijplezier opleveren, maar ook de komst van enkele hybridemotoren. Om het verdwijnen van de diesel op te vangen, besliste Toyota namelijk twee hybridemotoren aan te bieden: een eerste om het verbruik te beperken en een tweede, krachtigere, voor de meest veeleisende klanten. Of in het geval van de break: chauffeurs die vaak zwaardere voorwerpen vervoeren en daarvoor rekenen op een dieselmotor met veel koppel.

Net als de vijfdeurs laat de Corolla Touring Sports je kiezen tussen de huidige 1.8 hybride van 122 pk en een nieuwe 2.0 hybride van 180 pk. Maar er staat ook een traditionele benzinemotor in de catalogus, de 1.2 turbo. Die is 116 pk sterk en legt de vanafprijs iets lager.

598 liter

Toyota geeft voor de Corolla Touring Sports een laadvermogen op van 598 liter. Op de foto zien we de moduleerbaarheid, met een grote, vlakke laadvloer. De Japanners geven mee dat de kofferruimte niet ten koste gaat van de ruimte voor de passagiers achteraan. De 2,7 meter lange wielbasis zorgt zelfs voor evenveel knieruimte als in de uitgaande Avensis.