20210610094057toyotalandcruiser.jpg

De legendarische Japanse modderkruiper Land Cruiser, de opvolger van de BJ uit 1950, geeft de fakkel door aan een nieuwe generatie. In tegenstelling tot andere ‘kolossen’ van zijn genre die een voor een verdwenen zijn, blijft de Japanner dus evolueren om zijn bloedlijn in leven te houden. Onder meer door steeds chiquer te worden.

20210610094053toyotalandcruiser.jpg

Luxe-interieur

Dat bevestigt de nieuwe generatie met een dashboard dat niets meer gemeenschappelijk heeft met dat van een archaïsche offroader. En dan is er nog een waaier aan elektronische rijhulpmiddelen van alle slag om je zowel op als naast de weg vooruit te helpen.

20210610094341toyotalandcruiser.jpg

Uiteraard kunnen nog steeds zeven personen plaats nemen in deze luxueuze cocon om samen op avontuur te trekken.

200 kilo lichter

Hoewel hij qua uitstraling vrij dicht blijft bij de vorige generatie krijgt deze Land Cruiser (Series 300) een nieuw platform (GA-F), dat moderner, stijver en lichter is. Het blijft nog steeds opgewassen tegen intensief terreingebruik, maar het helpt de nieuwkomer wel om 200 kilo af te werpen in vergelijking met zijn voorganger.

20210610094055toyotalandcruiser.jpg

Enkel met V6

Die gewichtsvermindering is trouwens ook deels te danken aan het verdwijnen van de achtcilindermotoren. Gedaan met de V8, in de neus van deze nieuwe Land Cruiser liggen enkel nog V6’en: een 3.5-biturbo van 415 pk en 650 Nm op benzine of een 3.3-biturbo van 309 pk en 700 Nm op diesel. In beide gevallen is een tientrapsautomaat standaard, uiteraard in combinatie met vierwielaandrijving en drie sperbare differentiëlen om elke situatie het hoofd te kunnen bieden.

20210610094229toyotalandcruiser.jpg

Toyota lanceert zijn nieuwe Land Cruiser deze zomer, maar wel eerst op markten die verzot zijn op dit soort mastodonten. Het is trouwens geen toeval dat Toyota Dubai heeft uitgekozen als locatie voor de officiële onthulling van zijn nieuwe Land Cruiser 300.

20210610094056toyotalandcruiser.jpg