Bert Troubleyn

10 JUN 2021

Zo ver geraken deze 21 nieuwe EV’s echt

De Noorse automobilistenbond NAF heeft van 21 nieuwe elektrische auto’s de batterij he-le-maal leeggereden om te zien hoe ver ze echt geraken. De cijfers zijn bemoedigend…

De Norges Automobil Forbund (Noorse autobond of NAF) heeft liefst 21 nieuwe elektrische automodellen helemaal leeggereden tot wanneer de batterij het opgaf om te zien hoe ver ze echt geraken. Daarbij is alles eraan gedaan om de omstandigheden zo gelijk mogelijk te maken voor alle wagens: de cabine of batterij werden niet voorverwarmd, alle tests werden op dezelfde dag en op dezelfde route getest met een vergelijkbare rijstijl en de klimaatregeling stond overal op dezelfde temperatuur afgesteld. Het traject bestond uit een mengeling van stadswegen, buitenwegen en snelwegen, met snelheden van tot 110 km/u. Alle wagens hebben minstens één bergpas moeten overwinnen, en de modellen met het meeste bereik hebben er zelfs drie moeten oversteken. De temperatuur lag tussen de 20 en de 25 graden Celsius.

Amerikanen boven

Wie op zoek is naar het model met het grootste reële rijbereik, moet gaan voor de Ford Mustang Mach-E Long Range RWD, waarvan de batterij pas na 617,9 kilometer de handdoek in de ring gooide – bijna exact even veel als wat de WLTP-tests voorspellen (610 kilometer). Samen met de Tesla Model 3 Long Range (612 kilometer reëel, 560 kilometer WLTP) was de Mustang de enige die de kaap van de 600 kilometer wist te overschrijden, of toch in zijn achterwielaangedreven variant. Wie vierwielaandrijving kiest in de Mustang, ziet het bereik zakken naar 551,9 kilometer reëel. Van de 21 geteste modellen zijn er 10 die meer dan 500 echte kilometers halen en nog eens 6 die de kaap van de 400 kilometer overschrijden.

Japanners laatst

Aan de staart bungelen opvallend genoeg twee Japanners: de Honda e (236,2 kilometer) en Mazda MX-30 (219,6 kilometer) geraken maar net over de 200 kilometer, terwijl alle 19 andere modellen het minstens 300 kilometer uitzingen.

Een andere opvallende conclusie: bijna alle auto’s deden beter dan hun voorspelde WLTP-bereik. Soms maar een handvol kilometer, soms meer dan 100 kilometer – zoals de BMW iX3 (556,2 in plaats van 450 kilometer of 20 procent meer). Enkel de Polestar 2, Citroën ë-C4 en Xpeng G3 bleven achter op de fabrieksbeloften, al kwamen ze wel in de buurt: respectievelijk 3 kilometer, 5 kilometer en 12,1 kilometer minder dan beloofd.

De gedetailleerde resultaten vind je op de website van de NAF.

Op zoek naar een elektrische wagen?

Ben jij op zoek naar een elektrische wagen? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor elektrische wagens nu hier:

Advertentie
Advertentie
Advertentie