Er was ooit een tijd dat oldtimers van minstens 25 jaar oud vrijgesteld waren van de periodieke autokeuring, maar ze waren wel onderworpen aan vrij strikte gebruiksregels! Tegenwoordig zijn de regels op dit gebied veel veranderd, en ze verschillen ook nog eens sterk van gewest tot gewest.
Welke beperkingen heb je met een O-plaat?
Ongeacht het gewest mogen voertuigen met een O-plaat niet worden gebruikt voor commerciële of professionele doeleinden (bijvoorbeeld het verhuren van de wagen voor filmopnames), woon-werkverkeer, personenvervoer (al dan niet gratis) dat kan worden gelijkgesteld met betaald vervoer (zoals bijvoorbeeld voor een trouwpartij), maar ook als voertuig voor interventies. Wil je dus met je klassieker naar het werk rijden, zal je hem moeten inschrijven met een gewone nummerplaat en dus ook jaarlijks naar de keuring moeten gaan, net als elke andere gewone auto. Tenslotte moet een auto 30 jaar oud zijn om in aanmerking te komen voor het statuut van oldtimer. Deze regels gelden in alle drie de gewesten.
Brussel
In Brussel moeten oldtimers van 30 tot 50 jaar om de 2 jaar naar de keuring. Voor oudere auto's hoeft de technische keuring maar om de 5 jaar worden uitgevoerd. Hou er echter rekening mee dat deze periode korter kan zijn als de wagen bepaalde bijzondere kenmerken heeft, zoals een LPG-installatie.
Vlaanderen
In Vlaanderen zijn de regels identiek aan die van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Enkel wagens van voor 1 januari 1926 zijn volledig vrijgesteld van de keuring, behalve in het geval van een herinschrijving (zie hieronder).
Wallonië
Hoewel wagens van 30 tot 50 jaar oud elke 2 jaar naar de keuring moeten in Wallonië, bestaat er een vrijstelling voor voertuigen met een "historisch karakter".
Historisch karakter
Er zijn drie voorwaarden om in aanmerking te komen voor een vrijstelling omwille van een historisch karakter:
- De wagen is meer dan 30 jaar geleden geproduceerd of ingeschreven.
- De wagen is van een type dat niet meer wordt geproduceerd.
- Het is in originele staat. Er mogen geen grote wijzigingen zijn aangebracht op technisch vlak of op de belangrijkste onderdelen. Enkel de destijds door de constructeur voorziene aanpassingen zijn toegestaan, met 3 uitzonderingen: het vervangen van het chassis door een ander met goedkeuring van de constructeur, het vervangen van diagonaalbanden door radiaalbanden, en wijzigingen die nodig zijn om aan de geldende wetgeving te voldoen (zoals rechts gerichte koplampen, een mistachterlicht, enz.).
In Wallonië zijn auto's ouder dan 50 jaar, in tegenstelling tot de andere twee gewesten, vrijgesteld van de technische keuring.
Herinschrijving
Bij een herinschrijving (bijvoorbeeld na aankoop van de wagen) is het doorstaan van een technische keuring verplicht in het hele land. Er zijn hier geen uitzonderingen op de regel.
Kan je in een ander gewest naar de keuring?
Aangezien het keuringsbewijs geldig is in heel België, is het perfect mogelijk om met een in Vlaanderen ingeschreven wagen naar een Waals keuringscentrum te gaan, of omgekeerd! Vlaamse of Brusselse eigenaars zouden dus in de verleiding kunnen komen om naar Wallonië te gaan voor de keuring van hun 49-jarige oldtimer, want de kans is groot dat het document (als de wagen de keuring heeft doorstaan) geen vervaldatum krijgt.
Toch ben je wettelijk verplicht om 5 jaar later terug te komen, want de wetgeving geldt voor de plaats van inschrijving van de wagen, en niet het adres van de keuring! Probeer dus, om verwarring te voorkomen, de auto te keuren in het gewest waar hij ingeschreven staat. Zeker in bepaalde gevallen is deze surrealistische en typisch Belgische situatie moeilijk te vermijden, vooral als je in een ander gewest een auto koopt die ouder is dan 50 jaar (met keuring)...
Oldtimer afkomstig uit het buitenland
Bij een geïmporteerde auto moet je eerst via de douane gaan, waarna je de wagen kan aanbieden bij de technische keuring met het buitenlandse inschrijvingsbewijs. Na afloop krijg je een roze formulier om de wagen in België in te schrijven.
Wat wordt er gecontroleerd bij een oldtimerkeuring?
De technische keuring is aangepast aan de normen die golden bij de eerste inschrijving van de wagen. Een Delage 135 uit 1938 wordt dus niet op dezelfde manier gekeurd als een Peugeot 5008! Wat er wordt gecontroleerd: de voertuigdocumenten (en of ze overeenkomen met het chassisnummer), de uitstoot, de remmen en ophanging, de verlichting, de richtingaanwijzers en de koplampen. Tenslotte kijken de keuringstechniekers op de brug nog eens naar de staat van het chassis, het koetswerk en het onderstel.