PUBLICITÉ
PUBLICITÉ

Zoals bij elke investering is de aankoop van een oldtimer een beslissing die je niet licht moet nemen. Is het je eerste oldtimer, dan kies je beter een model dat rijklaar is en zich in een goede staat bevindt, in plaats van een auto die nog restauratiewerk vereist. Bij het restaureren van een oldtimer is de motor trouwens niet het duurste onderdeel, maar wel de carrosserie. Een motorblok kan namelijk vrij eenvoudig worden hersteld. Maar een door roest aangetaste onderzijde van het koetswerk, spatborden of deuren vragen veel las- en lakwerk van een carrossier. Dit is dus een belangrijk element om in de 'gaten' te houden als je naar een bepaald model gaat kijken. Vraag zeker ook aan de verkoper of de auto steeds droog gestald is geweest.

Nog een punt om rekening mee te houden voordat je voor een bepaald model kiest: de beschikbaarheid en prijs van onderdelen. Je zal niet vaak met je oldtimer kunnen rijden als de meeste slijtagedelen nergens te vinden zijn of als één stuk de factuur van een onderhoud de pan uit laat rijzen. De formule hiervoor is vrij simpel: hoe groter het aantal geproduceerde exemplaren, hoe groter de beschikbaarheid van reserveonderdelen en hoe lager de prijzen. In datzelfde elan hebben veelvuldig geproduceerde auto's ook het voordeel dat ze vaak deel zullen uitmaken van een grote gemeenschap van liefhebbers. En die clubs zijn van onschatbare waarde voor waardevol advies en nuttige adressen.

De duurste onderdelen

Met deze checklist in het achterhoofd, is de volgende stap het aanprakken van mogelijke reparaties tijdens de levensduur van de wagen. Hoewel sommige reparaties relatief goedkoop zijn, kunnen andere al snel tot in de duizenden euro's oplopen. In dat geval moet je de noodzaak van een dergelijke reparatie afwegen tegen de waarde van de wagen. Hieronder een korte lijst van de duurste herstellingen aan een oldtimer, waarbij dit meteen ook de belangrijkste zaken zijn om op te letten als je naar een exemplaar gaat kijken:

  1. Zoals hierboven vermeld, is de grootste kostenpost meestal de carrosserie.
  2. Vervolgens zijn er de kosten voor het vervangen of herstellen van de versnellingsbak, die vaak moeilijk toegankelijk is en dus heel wat arbeidsuren vraagt. Een operatie die nog complexer en duurder wordt bij een automatische versnellingsbak.
  3. Nog een arbeidsintensieve operatie: een kapotte motor die vervangen moet worden. Als een belangrijk onderdeel van het motorblok kapot is, kan het verstandiger zijn om meteen de hele motor te verwisselen. Een tweedehands motor van hetzelfde type met een redelijke kilometerstand kan dan een betaalbare oplossing zijn.
  4. Tenslotte zijn er een aantal onderdelen die, als ze moeilijk te vinden zijn, de factuur kunnen doen oplopen: de brandstofpomp, elektronische onderdelen, de ophanging, het remsysteem of de uitlaat.

Kortom, onderhoudskosten kunnen aanzienlijk variëren afhankelijk van de algemene staat van de wagen, het merk en het model, en vooral de beschikbaarheid van reservestukken. Als je besluit om de sprong te wagen, moet je voorbereid zijn op mogelijk hoge onderhoudskosten en de noodzaak om specialisten te vinden die gekwalificeerd zijn om complexe operaties uit te voeren. Slecht geleverd werk heeft namelijk een grote impact op de waarde van jouw oldtimer!