Het idee om een klassieke wagen te restaureren en met winst te verkopen, is een populair concept in tv-programma’s. Wie deze bekijkt, krijgt al snel de indruk dat het (bijna) altijd een winstgevende onderneming is. Maar klopt dat wel? Wat kost een restauratie écht? Om hierop een antwoord te krijgen, gingen we langs bij de gerenommeerde specialisten van SLG Classic Cars, een garage gespecialiseerd in het onderhoud en de restauratie van oldtimers.
“Voor een volledige restauratie van zowel de mechaniek als de carrosserie, te beginnen vanaf een wrak, moet je rekenen op gemiddeld 1.000 werkuren,” vertellen Maxime en Tristan, de twee broers die aan het roer staan van SLG. Reken daarbij het uurtarief van een vakpersoon – dat doorgaans tussen de 65 en 100 euro per uur ligt, afhankelijk van de werkplaats – en je krijgt al snel een idee van het budget. Laten we nu per onderdeel bekijken wat een volledige restauratie precies kost…


De carrosserie: een grote hap uit het budget
De carrosserie vormt vaak het grootste kostenplaatje. Het is dan ook verstandig om te starten met een zo gezond mogelijke basis. En vooral: laat een wagen links liggen als die in het verleden werd "hersteld" door een doe-het-zelver die roestgaten vulde met plamuur of slechte laswerken uitvoerde. Tristan bevestigt: “Iets eerst moeten afbreken om het vervolgens correct te herstellen, kost uiteindelijk veel meer dan wanneer je vertrekt van een roestige, maar onaangeroerde basis!” Maxime voegt toe: “Daarom is het zo belangrijk om je bij de aankoop te laten begeleiden door een professional!”

Een nieuwe laklaag?
Een veelgehoorde term is "gewoon even een nieuw laagje verf". Maar vaak is dat niet meer dan een snelle manier om problemen te verbergen. “Voor een volledige en correcte lakbeurt, inclusief alle voorbereidende werken zoals het kaal maken en afstellen van de carrosserie, moet je rekenen op zo’n 10.000 euro. Uiteraard zonder eventuele herstellingen aan het plaatwerk, wat in de meeste gevallen wél nodig is,” legt Tristan uit.



Mechaniek: sterk afhankelijk van het model
De kosten voor mechanische herstellingen kunnen nog sterker variëren dan bij de carrosserie. Maxime, die de mechanische afdeling van SLG leidt, verduidelijkt: “Het budget hangt sterk af van het model! Voor een Mini, bij een standaard motorwissel, kan een klant rekenen op een factuur van ongeveer 3.000 euro, op voorwaarde dat er geen onverwachte problemen opduiken. Maar bij een zeldzamere motor, waarvan de onderdelen moeilijker te vinden of gewoon veel duurder zijn, kan dat bedrag snel oplopen tot 15.000 à 20.000 euro.”
Daarbovenop komen nog de kosten voor het vernieuwen van de ophanging, de remmen en eventueel de versnellingsbak…

Interieur en bekleding
“De bekleding is een minder dure post,” stelt Tristan gerust. Maxime vult aan: “Bij een kleine coupé kom je voor een volledige interieurrestauratie vaak toe met 3.000 euro. Maar bij een cabriolet met een nieuwe kap of een berline met een grote achterbank kan dat snel oplopen tot 10.000 euro, zeker als je kiest voor hoogwaardig leder.” Tristan besluit: “Alles hangt af van de materialen, de beschikbaarheid van de bekledingen en de hoeveelheid stof of leer die nodig is.”


Is restaureren financieel interessant?
Je hebt het waarschijnlijk al begrepen: een wrak omtoveren tot een fonkelende oldtimer is in de meeste gevallen niet rendabel. Toch is het zeldzaam dat een restauratie écht van nul moet beginnen. Televisieprogramma’s die deze projecten tonen, starten vaak met een relatief gezonde basis, bijvoorbeeld met een carrosserie of mechaniek die al in goede staat verkeert.
Moet je dan maar volledig afzien van een restauratieproject? Absoluut niet! Een reeds gerestaureerde wagen kopen brengt risico’s met zich mee, zeker als je de historiek van de werken niet kent. Verbergt die mooie laklaag misschien verborgen gebreken?
Bovendien is een restauratie veel meer dan alleen een financiële kwestie. Het is een boeiend project, een kans om een vergeten of verwaarloosde auto weer tot leven te wekken. Het geeft ook gemoedsrust: je weet exact wat er werd hersteld en dat alles volgens de regels van de kunst is uitgevoerd. En laten we niet vergeten dat je met een restauratie zelf de configuratie kunt bepalen, alsof je de auto destijds rechtstreeks bij de constructeur bestelde. Het enige wat je nu nog moet doen, is zorgvuldig het juiste restauratieatelier kiezen!
