Terwijl veel constructeurs worstelen om een nieuw elektrisch model op de markt te krijgen voor minder dan 25.000 euro, doet Dacia nog ambitieuzere beloftes. “We bereiden ons voor om nog een stap verder te gaan op het gebied van betaalbaarheid van EV's”, aldus Luca de Meo, CEO van Renault Group. Die onthulde aan onze collega’s van Autocar dat de prijs van het nieuwe stadsmodel volgens de planning onder de 18.000 euro zal liggen.

Advertentie
Advertentie

Verbetering ten opzichte van huidige Dacia Spring

Dacia heeft momenteel met de Dacia Spring al een kleine elektrische wagen die je kan kopen voor 16.990 euro. Met een WLTP-bereik van amper 225 km en een topsnelheid van 125 km/u is dat weliswaar geen aanbod waar je indrukwekkende verkoopcijfers kan realiseren. De nieuwe elektrische stadswagen zou dat moeten veranderen. Die moet namelijk in alle opzichten interessanter en aantrekkelijker worden.

Dacia Spring 2023 geparkeerd voor een modern industrieel betonnen gebouw.
Advertentie
Advertentie

Gedeeld platform met nieuwe Renault Twingo

Hoe ze dat gaan klaarspelen? Via hun succesvolle strategie: vertrekken van een platform van Renault en de ontwikkelingskosten zo laag mogelijk houden. De huidige Dacia Spring is gebaseerd op de Chinese Renault City K-ZE en wordt gebouwd op een platform dat bestemd is voor de “groeimarkten”. Lees: budget is belangrijker dan prestaties. De nieuwe stadswagen wordt echter samen met de aankomende Twingo ontwikkeld en deelt dan ook hetzelfde AMPR Small platform, dat we al kennen van de Renault 4 en 5.

Net als bij de nieuwe Twingo wordt de productiekost ook sterk gereduceerd. De Twingo zal 40% minder kosten om te bouwen dan de Renault 5, omdat hij onder andere uit 30% minder onderdelen bestaat, slechts zo’n 750 in totaal!

Zijaanzicht van een groene Volkswagen ID.2all, moderne elektrische auto op stedelijke achtergrond.
Groene Renault Twingo conceptauto op lege weg, modern en futuristisch ontwerp.
Groene Renault Twingo in de stad, modern ontwerp verlicht door ochtendzon.

Europese productie en versnelde ontwikkeling

Dacia zal de nieuwe kleine EV bouwen in Europa in plaats van in China, zodat het geen last heeft van importtarieven die de verkoopprijs omhoog duwen. Ze hebben van de Chinezen ook geleerd hoe je op korte tijd een nieuw model kan ontwikkelen en bouwen. Die methodiek - ze noemen het zelf de “Leap 100” aanpak - passen ze nu ook toe op de ontwikkeling van dit model. Dacia maakt zich sterk dat 16 maanden voldoende zijn om het nieuwe model klaar te krijgen, wat voor de auto-industrie een opmerkelijk korte doorlooptijd is.

Volgens de Meo mogen we de nieuwe kleine elektrische stadswagen verwachten ergens medio 2026. Dat is volgens onze nota's zelfs nog een jaartje voor de lancering van de derde generatie van de Sandero, die voor het eerst als EV zal aangeboden worden.

Advertentie
Advertentie