Olivier Maloteaux

20 FEB 2025

Test: Opel Mokka 2025, een goed jaar?

Opel heeft zijn mini-SUV opgefrist en belooft hem op elk vlak te hebben aangepakt om hem weer aantrekkelijk te maken. Laten we zien wat er echt is veranderd.

{"fr":"Opel Mokka électrique roulant rapidement sur une route côtière sinueuse.","nl":"Elektrische Opel Mokka rijdt snel op een bochtige kustweg."}
{"fr":"Hyundai Bayon 2023 roulant sur une route côtière panoramique, design moderne et élégant.","nl":"Hyundai Bayon 2023 rijdt langs een schilderachtige kustweg, modern en stijlvol ontwerp."}

"De Mokka verandert niet veel voor 2025, maar blijft een kleine (en vrij krappe) stads-SUV die aangenaam is om naar te kijken en om mee te rijden. "

In het segment van de mini-SUV’s woedt een hevige strijd. De modellen vallen maar uit de lucht en de vaste waarden moeten zich schrapzetten om niet in de afgrond te vallen. Meteen de reden waarom de Opel Mokka, die in 2021 werd gelanceerd en nog steeds in Frankrijk wordt geproduceerd, opnieuw een facelift krijgt. Niet in het minste door de komst van zijn jonge (maar grotere) broer: de Frontera.

Advertentie
Advertentie

Design

De trendsetter

Bij Opel begint het nieuwe familiegezicht meer en meer gemeengoed te worden. En het is de kleine Mokka die de trend heeft gezet bij zijn geboorte in 2021, met zijn strakke neus en zijn gewelfde motorkap, die verwijzen naar enkele klassiekers van het merk (zoals de eerste Manta uit de jaren 1970). Het was de Mokka die de wereld liet kennismaken met de zogenaamde Vizor-grille, die tegenwoordig op elk nieuw model van het Duitse merk te vinden is.

Wat er allemaal nieuw is met deze facelift? Wel, niet zo veel, om eerlijk te zijn. Opel heeft zijn scalpel grotendeels op zak gehouden om het knappe snoetje van de Mokka, dat nog steeds de nodige klanten lokt, niet te veel te verminken. “In plaats van de Mokka ingrijpend te wijzigen, hebben we vooral zijn visuele sterktes willen benadrukken”, vertellen de designers ons. Met andere woorden: ze hebben hun potloden niet moeten slijpen.

We zien wel het nieuwe Blitz-logo in het midden van de Vizor-grille, dat ook al op de recente Frontera en Grandland te vinden is. Er is ook een nieuwe lichtsignatuur, een lichtjes hertekende voorbumper en, voor de Electric, meer gestroomlijnde velgen voor een nog iets betere efficiëntie. En om hem jonger te doen ogen, zijn alle chromen en zilveren elementen verdwenen van het koetswerk van de nieuwe Mokka. Voor de rest blijft het model meteen herkenbaar en kan je nog steeds kiezen voor een tweekleurige lak, met een dak (of zelfs de motorkap) in de contrastkleur ‘Karbon Black’.

 

Beleving

Nog steeds een kleine jongen...

Qua formaat verandert er niets: binnen de Opel-familie situeert de Mokka (4,15 m) zich tussen de stadswagen Corsa (4,06 m) en de recente SUV Frontera (4,39 m). De concurrentie in deze grootteorde bestaat uit zijn chiquere (en duurdere) neef DS 3 (4,12 m), maar ook de Hyundai Bayon (4,18 m), de Kia Stonic (4,14 m), Seat Arona (4,15 m), Suzuki Vitara (4,17 m), Toyota Yaris Cross (4,18 m), Volkswagen T-Cross (4,11 m), of nog de iets grotere Ford Puma (4,23 m), Kia EV3 (4,30 m), Peugeot 2008 (4,30 m), Renault Captur (4,24 m), Suzuki e Vitara (4,27 m)/Toyota Urban Cruiser (4,28 m), Skoda Kamiq (4,24 m) en de Volkswagen T-Roc (4,23 m). Maar in tegenstelling tot de Opel Mokka, zijn niet al deze concurrenten als volledig elektrische versie verkrijgbaar.

... met weinig plek achterin

Dat compacte formaat heeft natuurlijk ook zijn weerslag op de zitruimte achterin. Het is al niet erg gemakkelijk instappen, en hoewel de achterbank wel comfortabel zit, is hij absoluut niet ruim: volwassenen hebben er weinig plek voor hun benen en voelen zich ook wat ingesloten door de hoge gordellijn van de ramen, die de zichtbaarheid naar buiten beperkt. In het midden zit je klem tussen de twee buitenste passagiers, en op een verschuifbare of kantelbare achterbank moet je ook niet rekenen. De kofferruimte is matig: 350 tot 1.105 liter voor de benzine- en mildhybride versies, of 310 tot 1.060 liter voor de volledig elektrische versie. Kortom, de Mokka is niet de beste gezinswagen.

Gemoderniseerde connectiviteit

Vooraan in het interieur zijn er, zoals wel vaker in dit segment, veel harde plastics te vinden en een nogal goedkoop stuk gelakt plastic op de middenconsole. Maar de bouwkwaliteit lijkt wel correct. Het textiel is gemaakt van gerecycleerd materiaal en ziet er best goed uit. De indeling van het dashboard is een beetje veranderd: Opel heeft enkele fysieke knoppen verwijderd en hun functies verhuisd naar het centrale aanraakscherm. Dat meet nu 10 inch in doorsnede (even groot als het digitale instrumentenpaneel achter het stuur) en het multimediasysteem is grondig geüpgraded. Het maakt nu gebruik van de nieuwste generatie Qualcomm Snapdragon Auto Connectivity-technologie. Net als bij een smartphone bestaat de indeling van het scherm vooral uit widgets, snelkoppelingen die eenvoudig genoeg in de vingers te krijgen zijn.

ChatGPT aan boord

Met het optionele navigatiesysteem geniet je ook van een betere stemassistent met ChatGPT. Dat betekent dat je vlotter kan praten met de virtuele passagier aan boord. De artificiële intelligentie kan op precieze vragen antwoorden, je uitleg geven over de monumenten in de stad die je bezoekt, ze je tonen en, natuurlijk, je er ook de weg naar wijzen via het navigatiesysteem. Maar het kan ook een restaurant vinden dat past bij jouw smaak, en zo zijn er nog wel meer voorbeelden. Wij hebben echter niet veel met deze functie gespeeld: het is erg afleidend en is dus niet ideaal om te gebruiken tijdens het rijden. Bovendien maakt het systeem gebruik van ChatGPT 3.5, dat slechts over gegevens tot januari 2022 beschikt en dus niets weet over meer recente gebeurtenissen.

Nuttiger zijn Apple CarPlay en Android Auto, die standaard worden meegeleverd en ook draadloos kunnen verbinden. Een verbinding die vlekkeloos verliep tijdens onze test. De optionele inductielader voor je smartphone werkte ook perfect. En nog een laatste pluim voor de 180°-achteruitrijcamera (ook een optie), die een mooie resolutie heeft.

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Zeer zuinige mildhybride

Bij zijn geboorte kon je de Mokka nog met een dieselmotor krijgen, maar dat is intussen al een tijdje niet meer mogelijk. Toch blijft er een interessant aanbod aan benzinemotoren over, met ofwel een klassieke 1.2-driecilinder turbo met 130 pk, gekoppeld aan een manuele zesbak of een 8-trapsautomaat (0-100 km/u in 8,9 seconden), of een mildhybride versie (MHEV) die de driecilinder koppelt aan een kleine elektromotor (28 pk/55 Nm) en een 48 V-batterij. Het gecombineerde vermogen bedraagt 136 pk/230 Nm, dat via een gerobotiseerde transmissie met 6 versnellingen naar de voorwielen wordt overgebracht.

Het is een bekende krachtbron binnen Stellantis, maar in de Mokka werden we opnieuw overtuigd door de efficiëntie van deze mildhybride motor. In tegenstelling tot de meeste microhybrides kan de elektromotor hier de auto volledig zelfstandig aandrijven, zolang je niet te hard op het gaspedaal duwt. Tijdens manoeuvres, in de file en zelfs aan een constante snelheid kan dus je korte stukjes volledig elektrisch rijden. Het hybride systeem werkt over het algemeen zeer efficiënt, en in het geval van de Mokka is Opel er ook in geslaagd om het storende gefluit (dat ons stoorde tijdens onze test met de Frontera) weg te filteren.

Natuurlijk houdt de elektrische rijmodus het nooit lang vol (in het beste geval misschien een kilometer), maar het is voldoende om het gemiddelde verbruik te doen zakken: wij haalden een knap gemiddelde van 3,8 l/100 km na een (rand)stedelijke rit. Met wat snelweg erbij kwam ons algemene gemiddelde uit op net geen 5 l/100 km. Natuurlijk neemt de dorst toe naarmate je het gas dieper intrapt, met een maximum van 10 l/100 km tijdens een dynamische rit in de bergen. De prestaties zijn correct (0-100 km/u in 8,2 seconden en een topsnelheid van 209 km/u), maar de robotbak reageert niet al te snel, zelfs niet in de sportmodus. Je kan wel manueel schakelen via de flippers aan het stuur (standaard), maar ook dan duurt het ons iets te lang.

Qua wegligging hebben we niets op te merken: speels is de Mokka niet, maar de balans is neutraal, met een efficiënte voortrein en goed gecontroleerde koetswerkbewegingen. Ook het ophangingscomfort voldoet aan onze verwachtingen. Een goed afgesteld chassis, dus. Het nieuwe, compacte stuur met een platte onderkant (overgenomen van de Grandland) ligt ook aangenaam in de hand.

Ook als volledig elektrische versie

Naast de benzine- en mildhybride motoren, is de gefacelifte Opel Mokka er nog steeds als volledig elektrisch model. Er wordt nog maar één versie aangeboden: de motor van 156 pk/260 Nm met een batterij van 54 kWh bruto/51,5 kWh netto. De prestaties zijn niet spectaculair (0-100 km/u in 9 seconden, topsnelheid begrensd op 150 km/u) en de 250 extra kilo’s (een totaal van 1.615 kg) ten opzichte van de mildhybride Mokka laten zich voelen in de bochten bij een dynamische rijstijl. Maar deze kleine elektrische SUV blijft aangenaam om mee te rijden en onderscheidt zich vooral met zijn lage verbruik.

ij haalden een gemiddelde van 13,6 kWh/100 km tijdens onze test aan een normaal tempo, op verschillende soorten wegen en bij een temperatuur van 15 °C. Dat levert een reële autonomie op van ongeveer 380 km als je de batterij volledig leegrijdt, wat erg correct is en bovendien dichtbij de beloofde autonomie van 403 km ligt. Natuurlijk zijn deze cijfers niet meer haalbaar bij vriesweer of als je vooral op de snelweg rijdt. Om de batterij op te laden, heb je ongeveer 5 uur nodig aan een gewone AC-laadpaal (driefasige boordlader van 11 kW). Aan een DC-snellader duurt het ongeveer 30 minuten om van 20 tot 80% bij te laden (maximaal vermogen van 100 kW). Dat zit binnen de norm.

Prijs

Wat is de prijs van de Opel Mokka 2025?

Met zijn compacte formaat in het achterhoofd, is de Mokka niet goedkoop. Als klassieke benzine begint de Opel Mokka bij 25.800 euro (130 pk met handbak). De mildhybride versie met 136 pk en een automaat heeft een vanafprijs van 29.400 euro, terwijl de Mokka Electric van 156 pk minstens 36.490 euro kost. Een verschil van 7.000 euro dat moeilijk te rechtvaardigen valt voor particulieren... Maar de fiscale aftrekbaarheid van de elektrische versie maakt hem wel interessant voor de fleetmarkt.

Er zijn twee uitrustingsniveaus om uit te kiezen: Edition of GS (+ 1.350 euro voor de benzine/MHEV of + 1.100 euro voor de Electric). De basisversie is nogal karig uitgerust: je krijgt standaard wel een automatische airco, maar je moet in de buidel tasten voor een GPS, lichtmetalen velgen, achteruitrijcamera, sleutelvrij instappen/starten of nog zetel- en stuurverwarming. Verder kunnen we uit de optielijst nog de uitstekende ergonomische AGR-zetels aanbevelen (met zelfs een massagefunctie voor de bestuurder), maar die zijn enkel beschikbaar op de topversie GS en kosten nog eens 760 euro extra.

Verdict

We kunnen niet zeggen dat deze facelift de Mokka veel aantrekkelijker heeft gemaakt. De uiterlijke wijzigingen zijn bijna onzichtbaar en de techniek is zelfs volledig onveranderd gebleven. Het is vooral de multimedia die erop vooruit gaat. Verder blijft de Mokka een kleine (en achterin nogal krappe) stads-SUV die aangenaam is om mee te rijden en om naar te kijken. De mildhybride versie lijkt ons de meest interessante van het gamma: die rijdt goed en drinkt weinig benzine dankzij de korte stukjes die hij elektrisch kan afleggen. Maar ongeacht de motor is de Mokka nooit de goedkoopste van zijn segment. Wie er mooi wil uitzien, moet betalen…

Advertentie
Advertentie