In het segment van de mini-SUV’s woedt een hevige strijd. De modellen vallen maar uit de lucht en de vaste waarden moeten zich schrapzetten om niet in de afgrond te vallen. Meteen de reden waarom de Opel Mokka, die in 2021 werd gelanceerd en nog steeds in Frankrijk wordt geproduceerd, opnieuw een facelift krijgt. Niet in het minste door de komst van zijn jonge (maar grotere) broer: de Frontera.
Design
De trendsetter
Bij Opel begint het nieuwe familiegezicht meer en meer gemeengoed te worden. En het is de kleine Mokka die de trend heeft gezet bij zijn geboorte in 2021, met zijn strakke neus en zijn gewelfde motorkap, die verwijzen naar enkele klassiekers van het merk (zoals de eerste Manta uit de jaren 1970). Het was de Mokka die de wereld liet kennismaken met de zogenaamde Vizor-grille, die tegenwoordig op elk nieuw model van het Duitse merk te vinden is.
Wat er allemaal nieuw is met deze facelift? Wel, niet zo veel, om eerlijk te zijn. Opel heeft zijn scalpel grotendeels op zak gehouden om het knappe snoetje van de Mokka, dat nog steeds de nodige klanten lokt, niet te veel te verminken. “In plaats van de Mokka ingrijpend te wijzigen, hebben we vooral zijn visuele sterktes willen benadrukken”, vertellen de designers ons. Met andere woorden: ze hebben hun potloden niet moeten slijpen.
We zien wel het nieuwe Blitz-logo in het midden van de Vizor-grille, dat ook al op de recente Frontera en Grandland te vinden is. Er is ook een nieuwe lichtsignatuur, een lichtjes hertekende voorbumper en, voor de Electric, meer gestroomlijnde velgen voor een nog iets betere efficiëntie. En om hem jonger te doen ogen, zijn alle chromen en zilveren elementen verdwenen van het koetswerk van de nieuwe Mokka. Voor de rest blijft het model meteen herkenbaar en kan je nog steeds kiezen voor een tweekleurige lak, met een dak (of zelfs de motorkap) in de contrastkleur ‘Karbon Black’.
Beleving
Nog steeds een kleine jongen...
Qua formaat verandert er niets: binnen de Opel-familie situeert de Mokka (4,15 m) zich tussen de stadswagen Corsa (4,06 m) en de recente SUV Frontera (4,39 m). De concurrentie in deze grootteorde bestaat uit zijn chiquere (en duurdere) neef DS 3 (4,12 m), maar ook de Hyundai Bayon (4,18 m), de Kia Stonic (4,14 m), Seat Arona (4,15 m), Suzuki Vitara (4,17 m), Toyota Yaris Cross (4,18 m), Volkswagen T-Cross (4,11 m), of nog de iets grotere Ford Puma (4,23 m), Kia EV3 (4,30 m), Peugeot 2008 (4,30 m), Renault Captur (4,24 m), Suzuki e Vitara (4,27 m)/Toyota Urban Cruiser (4,28 m), Skoda Kamiq (4,24 m) en de Volkswagen T-Roc (4,23 m). Maar in tegenstelling tot de Opel Mokka, zijn niet al deze concurrenten als volledig elektrische versie verkrijgbaar.
... met weinig plek achterin
Dat compacte formaat heeft natuurlijk ook zijn weerslag op de zitruimte achterin. Het is al niet erg gemakkelijk instappen, en hoewel de achterbank wel comfortabel zit, is hij absoluut niet ruim: volwassenen hebben er weinig plek voor hun benen en voelen zich ook wat ingesloten door de hoge gordellijn van de ramen, die de zichtbaarheid naar buiten beperkt. In het midden zit je klem tussen de twee buitenste passagiers, en op een verschuifbare of kantelbare achterbank moet je ook niet rekenen. De kofferruimte is matig: 350 tot 1.105 liter voor de benzine- en mildhybride versies, of 310 tot 1.060 liter voor de volledig elektrische versie. Kortom, de Mokka is niet de beste gezinswagen.
Gemoderniseerde connectiviteit
Vooraan in het interieur zijn er, zoals wel vaker in dit segment, veel harde plastics te vinden en een nogal goedkoop stuk gelakt plastic op de middenconsole. Maar de bouwkwaliteit lijkt wel correct. Het textiel is gemaakt van gerecycleerd materiaal en ziet er best goed uit. De indeling van het dashboard is een beetje veranderd: Opel heeft enkele fysieke knoppen verwijderd en hun functies verhuisd naar het centrale aanraakscherm. Dat meet nu 10 inch in doorsnede (even groot als het digitale instrumentenpaneel achter het stuur) en het multimediasysteem is grondig geüpgraded. Het maakt nu gebruik van de nieuwste generatie Qualcomm Snapdragon Auto Connectivity-technologie. Net als bij een smartphone bestaat de indeling van het scherm vooral uit widgets, snelkoppelingen die eenvoudig genoeg in de vingers te krijgen zijn.
ChatGPT aan boord
Met het optionele navigatiesysteem geniet je ook van een betere stemassistent met ChatGPT. Dat betekent dat je vlotter kan praten met de virtuele passagier aan boord. De artificiële intelligentie kan op precieze vragen antwoorden, je uitleg geven over de monumenten in de stad die je bezoekt, ze je tonen en, natuurlijk, je er ook de weg naar wijzen via het navigatiesysteem. Maar het kan ook een restaurant vinden dat past bij jouw smaak, en zo zijn er nog wel meer voorbeelden. Wij hebben echter niet veel met deze functie gespeeld: het is erg afleidend en is dus niet ideaal om te gebruiken tijdens het rijden. Bovendien maakt het systeem gebruik van ChatGPT 3.5, dat slechts over gegevens tot januari 2022 beschikt en dus niets weet over meer recente gebeurtenissen.
Nuttiger zijn Apple CarPlay en Android Auto, die standaard worden meegeleverd en ook draadloos kunnen verbinden. Een verbinding die vlekkeloos verliep tijdens onze test. De optionele inductielader voor je smartphone werkte ook perfect. En nog een laatste pluim voor de 180°-achteruitrijcamera (ook een optie), die een mooie resolutie heeft.