Net voordat ze hun wagens op stal zetten voor de winter, mochten we van de Peugeot Club Belgium het stuur nemen van enkele van de paradepaardjes van het merk met de leeuw als logo. En dat moesten ze ons geen twee keer vragen! Het was de ideale gelegenheid om op korte tijd de geschiedenis van het merk te doorlopen, decennium per decennium, door van het ene leuke model in het andere te stappen.
De jaren vijftig met de 403
De populariteit van de in 1955 gelanceerde 403 is onmiskenbaar. Daar zit zijn rol in de detectivereeks Inspector Columbo misschien wel voor iets tussen. Met zijn kleine viercilinder met nog geen 60 pk is deze cabrio zeker geen sportieve auto. Het plezier zit hem elders: in het rustig rondtoeren. En dat is maar goed ook. Ten eerste omdat hij geen veiligheidsgordels heeft, en ten tweede omdat de remmen bijna 70 jaar oud zijn! Het is dus even wennen, net als aan de eerder ongebruikelijke versnellingsbak waarvan de hendel rechtstreeks op de stuurkolom gemonteerd is. Zeer comfortabel geïnstalleerd in iets wat meer op een sofa lijkt dan op een autozetel, luisteren we naar de verhalen van Frank, de eigenaar. Alle oneffenheden in de weg worden gladgestreken door de ongelooflijk zachte ophanging. We hebben een blijvende glimlach om de lippen, net als Frank, die vertelt over zijn avonturen met zijn auto. Die was van zijn vader voordat hij hem erfde en er heel Europa mee door reisde: Italië, Frankrijk, Engeland, ... dit oudje heeft een hele weg afgelegd!
De jaren ‘70 met de 304
Bijna 15 jaar na de 403 trok Peugeot het doek van de 304. Dezelfde nummers, maar in een andere volgorde. En ook het weggedrag van de twee auto's is gelijkaardig. De zetels van deze cabriolet zijn opnieuw even comfortabel als de zetel in je woonkamer. En de vering, die is waarschijnlijk van hetzelfde materiaal gemaakt als de zetels. Alles is zacht, inclusief de bediening van de vierversnellingsbak waarvan de versnelling mijlenver uit elkaar lijkt te liggen! Zijn viercilinder is amper tien pk krachtiger dan die van de 403. Dit is met andere woorden niet het meest energieke blok. Maar het biedt meer dan genoeg vermogen om de 900 kg van deze machine in beweging te houden. In tegenstelling tot de 403 ziet de 304 er klein uit op de weg. Aan ruimte binnenin is er echter geen gebrek. Ook nu genieten we met de haren in de wind van een mooie rit in de Belgische Ardennen.
De jaren ‘80 met de 505 V6
Genoeg opgewarmd, want plezier hebben achter het stuur van een Peugeot kan ook met een zekere mate van dynamiek! Nu ja, min of meer... De 505 heeft dan wel een 2,8 liter V6 met 170 pk onder de kap, zijn karakter lijkt meer dat van een GT. Voor sportiviteit moet je eerder gaan voor een GTI... hoewel. Zijn V6 is soepel, levert constant vermogen en neemt zijn tijd om in de toeren te gaan. Maar dat toerental blijft wel klimmen! De automatische versnellingsbak met 4 versnellingen is niet de meest efficiënte. Tegelijkertijd kan je niet verwachten dat hij zo snel door de versnellingen gaat als een moderne versnellingsbak met dubbele koppeling! Maar het past perfect bij de ‘grand touring’-filosofie van deze Française. Achter het stuur krijg je hetzelfde gevoel als in de 304: de 505 is klein vanbuiten, maar groot vanbinnen! Aan ruimte geen gebrek, zelfs niet achterin! Frankrijk doorkruisen aan het stuur van deze auto in perfecte staat? geen enkel bezwaar!
De jaren ‘90: de 405 Mi16
Met de 405 Mi16 zijn we eindelijk aanbeland in het rijk van de sportiviteit! De niet-bekrachtigde besturing is nauwkeurig en zeer communicatief! De 1,9 liter viercilinder onder de motorkap hoeft maar in toeren te worden gejaagd om zijn 160 pk ter beschikking te stellen van de bestuurder. Daarmee sprint de Franse berline in 9 seconden naar de 100 km/u en piekt hij bij 220 km/u. Hoewel die cijfers misschien bescheiden lijken in vergelijking met de prestaties van de hedendaagse sportwagens, voelt het in een 30 jaar oude berline wel sportief aan! Vooral omdat je moet werken om het vermogen te krijgen: je moet het blok aan het werk zetten en voortdurend roeren in de handgeschakelde vijfbak om zo dicht mogelijk bij de rode zone te blijven. En de beloning is des te mooier en deugddoend!
Vandaag: de 508 PSE
Met de 508 PSE maken we een sprong van een paar decennia in vergelijking met de 405. En dat voel je! We laten de atmosferische motoren voor wat ze zijn. Hier combineert een hybride aandrijflijn een 2 liter turbo met krachtige elektromotoren voor een totaalvermogen van 360 pk en 520 Nm koppel. Daarmee kan hij in 5,2 seconden de 100 km/u halen en beschikt hij over een top van 250 km/u! Niet slecht voor een model met een gewicht van 1.925 kg. Met zijn batterij met een vermogen van 12,4 kWh kan hij ongeveer 50 kilometer 100% elektrisch rijden. In tegenstelling tot zijn voorlopers, die geen twijfel laten bestaan over waarvoor ze gemaakt zijn, lijkt de PSE-versie niet zeker van wat hij wil. Op snelwegen en zelfs in de stad schittert hij door zijn stilte en de flexibiliteit van zijn aandrijving. Maar zijn 20 duim grote velgen en stevige ophanging doen afbreuk aan zijn comfort. Bij sportief rijden op een bochtig parcours zijn de Michelin-banden en de levendige en precieze besturing indrukwekkend! Anderzijds ontbreekt het zijn motor echt aan karakter... Kortom, het plaatje is niet perfect, maar het plezier is er nog steeds, zoals bij alle Peugeots op onze testdag. We willen de Peugeot Club Belgium dan ook nogmaals bedanken voor deze geweldige gelegenheid.