Enkele dagen geleden onthulde Citroën zijn nieuwe topmodel: de C5 X. Een statige auto die de voordelen van een berline, een SUV en een break verenigt. Het design, van de hand van de Belg Pierre Leclercq, is trouw aan het DNA van het merk en dus van nature disruptief. Daarmee wil het de kaarten in het zeer traditionele D-segment herschudden. Tijdens de lancering in Catalonië kon Vroom deze nieuwe berline al testen op een parcours van enkele honderden kilometers. Meteen ook de gelegenheid voor ons om je de geheimen van te leren kennen van deze statige reisauto die breekt met traditionele opvattingen… en daarmee niet ieders ding zal zijn!

1. Overal ‘doubles chevrons’!

Nog nooit was Citroën zo trots op zijn logo, de ‘doubles chevrons’ die sinds 1919 de auto’s van het merk sieren. Je vindt het uiteraard terug op het radiatorrooster, op de kofferklep en op het stuur, maar op een subtiele manier komt het ook terug in andere elementen van de wagen. Dat is het geval op de frontale band van het dashboard, in de hout-look deurbekleding, de stikselnaden in het leer van de deurpanelen en zelfs op de zetelbekleding, die perforaties krijgt volgens hetzelfde thema (als je kiest voor het Shine Pack tenminste)! Die duizenden kleine ‘chevrons’ zijn dan wel bijna onzichtbaar, maar toch zijn ze er!

2. Een echte lounge


Eén van de sterke punten van het model is zijn ruime, praktische interieur, vooral achterin. De passagiers worden verwend met een knop waarmee ze de voorste zetel naar voor of naar achter kunnen schuiven! Een praktische functie, vooral wanneer de passagierszetel vooraan niet bezet is. Dan wordt de beenruimte achterin bijna zo groot als in een limousine!

3. Een “vliegend tapijt”

Fans van Citroën weten het: het merk staat bekend om zijn ophangingscomfort. Die reputatie heeft het te danken aan de hydropneumatische ophanging die het al in 1954 commercialiseerde. En hoewel het systeem de laatste jaren steeds vaker plaats moest maken voor traditionelere oplossingen, brengt de C5 X de onevenaarbare zachtheid terug, dankzij een actieve ophanging met de naam Citroën Advanced Comfort. Die demping zal niet naar ieders smaak zijn, en kan wie gevoelig is aan koetswerkbewegingen zelfs ongemakkelijk maken. In dat geval kan je kiezen voor de dynamische stand, die steviger is en de koetswerkbewegingen beperkt. 

4. Dekmatrassen in het interieur!

Nog altijd in het hoofdstuk ‘comfort’, besteedden de Franse ingenieurs ook extra aandacht aan de kwaliteit van de zetelbekleding. Om het comfort van een salon te imiteren, werden de zetels voorzien van een specifieke toplaag, “zoals bij een dekmatras”! De combinatie van een laag met hoge densiteit en een dikkere, gestructureerde mousse zorgt ervoor dat je je veel ontspannener zal voelen, zelfs op lange trajecten. Een zeer specifiek comfort dat, ook nu weer, misschien niet voor iedereen ideaal zal zijn. 

5. Intelligente velgen


De C5 X kan uitgerust worden met drie verschillende soorten velgen: een 17’’ groot lichtmetalen VorteX model, een 19’’ grote Aero X en een 19’’ grote Aero X Black Diamond. Die laatste is voorzien van glanzend zwarte aerodynamische inzetstukken die door middel van een turbine-effect de luchtweerstand kunnen beperken en zo de CO2-uitstoot beperken!

?