Terwijl steeds meer autobouwers (Renault, Volvo, …) samenwerken met Google om een infotainment- en navigatiesysteem te bieden dat steeds up-to-date is, heeft Stellantis-groep zopas een nieuw contract getekend met de Nederlandse navigatiespecialist TomTom. Niet voor losse toestellen natuurlijk, maar wel voor de integratie van navigatie, real-time verkeer en geconnecteerde diensten die geïntegreerd worden in het infotainmentsysteem van onder andere Peugeot, Citroën, DS Automobiles, Opel, Fiat en Alfa Romeo.

Wereldwijd vanaf 2024

Stellantis werk daarvoor al sinds 2015 (toen nog onder PSA-vlag) samen met TomTom en kiest er met de verlenging van het contract voor om zijn infotainmentsysteem niet uit handen te geven aan bijvoorbeeld Google. Het gaat om een wereldwijde overeenkomst, waarbij dat dus ook geldt voor de Amerikaanse merken van de groep (Jeep, Chrysler, Dodge, Ram, …). Het nieuwe contract heeft betrekking op de STLA SmartCockpit vanaf 2024, maar ook de bestaande infotainmentsystemen van de Frans-Duitse tak van Stellantis blijven gebruikmaken van de knowhow van TomTom.

Het contract is een opsteker voor TomTom, dat het afgelopen jaar zwaar verlies boekte en een reorganisatie aangekondigd heeft waarbij heel wat jobs sneuvelen.


?