Opel presenteert in Genève een sportieve versie gebaseerd op de Astra GTC. De OPC krijgt 240 pk ter beschikking en haalt een top van meer dan 240 km/u. Het gaat hier eigenlijk om de productieversie van het prototype Astra High Performance dat onthult werd in Parijs. Turbobenzine De 2.0 turbobenzine van 176 kW/240 pk maakt van de Astra een van de krachtigste compacte voorwielaangedreven wagens van de markt. De motor ontwikkelt een maximaal koppel van 320 Nm en levert heel wat trekkracht bij lage toerentallen. De Astra OPC wordt geleverd met een handgeschakelde zesversnellingsbak, spurt van 0 naar 100 km/u in minder dan zeven seconden en haalt een topsnelheid van meer dan 240 km/u. De krachtbron van de nieuwe Astra OPC is gebaseerd op de 2.0 turbobenzine van 200 pk met een maximumkoppel van 262 Nm, de topmotor voor de overige Astra-varianten. Opel op een nieuw spoor Volgens Hans H. Demant, Managing Director van Opel : “De nieuwe Astra OPC is de eerste van een reeks sportieve topmodellen die we in de komende maanden zullen voorstellen.” Het toegenomen vermogen van de OPC is het resultaat van de optimalisering van het in- en uitlaatspruitstuk, het gebruik van motoronderdelen van de allerhoogste kwaliteit en verbeteringen aan de turbolader en de inspuiting. Het motorvermogen wordt perfect aangevuld door het IDSPlus-chassis (Interactive Driving System) met elektronische dempersturing CDC (Continuous Damping Control). Imponeren De OPC zal zeker ook imponeren door z’n verschijning. Hij krijgt immers specifieke lichtmetalen 18”-velgen met 225/45 R 18-banden standaard. de 19”-velgen met 235/35 R 19-banden van het model dat in Parijs tentoongesteld wordt, zijn optioneel beschikbaar. Remklauwen in het karakteristieke OPC blauw zetten het krachtige remsysteem extra in de verf, intern geventileerde schijven vooraan: 321 mm, schijven achteraan: 278 mm. De indrukwekkende kracht die schuilgaat achter het koetswerk van dit topmodel, wordt onderstreept door bepaalde designkenmerken Gespierd De voorzijde oogt heelwat gespierder dan die van de Astra GTC. De look wordt bepaald door een veel bredere en lager geplaatste luchtinlaat, een radiatorrooster met honingraatstructuur en een bumper met een duidelijk geaccentueerde spoileraanzet en geïntegreerde mistlichten in opvallende zijdelingse uitsparingen. Hierdoor wordt tegelijk een harmonieuze verbinding tot stand gebracht met de zijdrempels, die sterker naar de achterzijde van de wagen toe geprofileerd zijn. Achteraan ziet de Astra OPC er even gespierd uit als vooraan. Hij afgewerkt met een opvallende dakspoiler voor meer neerwaartse kracht, twee zijdelingse uitsnijdingen met rasterstructuur en een trapeziumvormige centrale uitlaatpijp. Ook in het interieur treffen we in het oog springende sportieve details aan, zoals de opvallende Recaro-zetels. Ze zijn beschikbaar in een tweekleurige leder-stofcombinatie of volledig in leder. Andere opvallende interieurdetails zijn een nieuwe, met leder beklede versnellingspookknop, meters met verchroomde ringen en blauwe naalden op zwarte wijzerplaten en deurdrempels in roestvrij staal, voorzien van het nieuwe OPC-logo. De lancering van de nieuwe Astra OPC is voorzien voor het najaar van 2005. © Olivier Duquesne

Source : Opel