De huidige Astra kwam op de markt in 2016 en krijgt dus een klassieke tussentijdse facelift. Esthetisch zijn er geen grote wijzigingen. Het radiatorrooster werd lichtjes hertekend, de Astra krijgt digitale tellers en een nieuw centraal touchscreen van 8 duim. Er komt ook een inductielader voor smartphones. De automatische noodremhulp herkent voortaan ook voetgangers dankzij een nieuwe frontcamera.
Nieuwe motoren
Onder de motorkap zijn de wijzigingen het grootst: alle motoren werden vernieuwd. Ze komen niet van PSA (dat Opel kocht) maar nog steeds van de vorige eigenaar, General Motors. Het benzineaanbod bestaat uit een 1.2 driecilinder turbo van 110, 130 en 145 pk met manuele zesbak, en een 1.4 viercilinder turbo van 145 pk met CVT-versnellingsbak (continu variabele transmissie). De 1.5 driecilinder turbodiesel is ook nieuw en heeft 105 of 122 pk. Die laatste is beschikbaar met negentrapsautomaat.
Minder CO2
De verbruikscijfers van de nieuwe motoren volgens de NEDC 2.0-cyclus dalen: de benzine van 110 pk (4,4 l/100 km, 101 g/km) verbruikt 5 procent minder, de benzine van 130 pk (nog geen officiële cijfers) zou met ongeveer 19 procent dalen, die van 145 pk (4,7 l/100 km, 110 g/km) met 15 procent. Het verbruik van de diesel daalt met 17 procent voor de versie met 105 pk (3,6 l/100 km, 96 g/km), en met 10 procent voor de versie met 122 pk (4,2 l/100 km, 110 g/km met automaat). De prijzen van de vernieuwde Astra zijn nog niet bekend.