Dit is een première voor een seriewagen: Opel voert een camera in dat in staat is om de verkeersborden en wegmarkeringen te interpreteren. Volgens Opel gaat het hier slechts om een informatiesysteem, en heeft geen invloed op de manier de wagen bestuurd wordt. De bestuurder blijft dus baas aan boord.
Principe
Tussen de voorruit en de achteruitkijkspiegel werd een camera geplaatst. Deze camera is in staat om verkeersborden te herkennen vanaf ongeveer
Het systeem geeft enkel de meest belangrijke veiligheidsinformatie weer. De multimedia interface geeft deze informatie gedurende seconden weer. Om de weergegeven informatie opnieuw op te roepen volstaat het om op een knop te drukken.
Als de toegelaten snelheid verandert, door wegenwerken bijvoorbeeld, geeft het systeem dat ook aan. Het systeem werd ontwikkeld in Duitsland, maar dankzij een standaardisatie zijn in het bestand zijn de verkeersborden opgenomen van niet minder dan 80 verschillende landen.
Om de bestuurder wakker te houden …
… houdt de camera ook de wegmarkeringen in het oog en waarschuwt het systeem de bestuurder als hij van rijvak verandert. Dit systeem kan ingeschakeld worden vanaf 50 km/u en herkend verschillende wegmarkeringen. Het systeem reageert enkel als de auto het rijvak verlaat zonder dat de bestuurder dit heeft aangegeven via het gebruik van de richtingaanwijzers. Om de bestuurder te waarschuwen geeft het systeem een geluidsignaal weer en geeft het een aanduiding op de multimedia interface.
Eerst op de Insignia
Vanaf begin 2009 komt het systeem op de markt aan boord van de nieuwe Insignia. Later zal het beschikbaar zijn op alle modellen van het merk.