Met de eerste generatie die in 2008 werd geïntroduceerd en sindsdien al meer dan 900.000 keer uit de showroom bolde, mogen we het belang van de nieuwe Insignia voor Opel niet onderschatten. En hoewel het model voor de Duitsers een succes betekende, namen ze de kritiek van hun klanten ter harte.

Monza

De designers zijn er alvast in geslaagd om de nieuwe Insignia verfijnder en slanker te tekenen dan zijn voorganger. De Opel Monza Concept stond daarvoor model. De Duitsers willen overigens alleen nog vasthouden aan hun vijfdeursmodel, en daar later nog een breakversie aan toevoegen, de Sports Tourer. De klassieke vierdeurs zal dus niet terugkeren.

Dieetkuur

De nieuwe Insignia oogt gespierder, en dat zie je terug in de afmetingen: hij is 4,90 m lang, krijgt een 92 mm langere wielbasis en de daklijn komt 29 mm lager te liggen. Het koetswerk zelf weegt 60 kg minder, en in totaal slaagde Opel erin om maar liefst 175 kg minder op de weegschaal te zetten!

Binnenin

In het interieur profiteren de passagiers van de grotere afmetingen. Het koffervolume varieert van 490 liter met de achterbank rechtop tot 1.450 liter met de achterbank neergeklapt. Opel ruilde de bolle lijnen van het dashboard in voor veel strakkere lijnen, met een centraal touchscreen voor het IntelliLink-systeem.

Multimedia

Het infotainmentsysteem aan boord is natuurlijk volledig mee met de tijd. Zo behoren Apple CarPlay en Android Auto tot de mogelijkheden, net als het draadloos opladen van je smartphone. Opel OnStar, het systeem waarmee je auto verbonden is met een Opel-helpdesk, is natuurlijk ook van de partij, net als een wifi-hotspot.

Veiligheid

Verbeterde led-koplampen moeten ervoor zorgen dat de chauffeur zijn aandacht volledig bij de weg kan houden, net als het head-updisplay. Verder volgen er nog een 360-gradencamera, adaptieve snelheidsregelaar, rijstrookassistentie en waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto.

Onder de kap

Opel houdt momenteel nog de lippen stijf op elkaar als het over de motoren gaat. Wel wil het merk kwijt dat er een nieuwe achttrapsautomaat zijn opwachting maakt, die uitsluitend in combinatie met een verbeterde vierwielaandrijving beschikbaar is. Verder kan je ook kiezen voor een verbeterde versie van het FlexRide-chassis, dat de gasrespons, het stuurgewicht en de demping van de auto aanpast in drie rijmodi: “Standard”, “Sport” en “Tour”. Voor de verdere details is het wellicht wachten tot het salon van Genève in maart 2017!