De Fransen hebben altijd weten te excelleren in het bouwen van compacte auto's die stijl, praktisch gemak, comfort en dynamiek combineren. Met decennialange ervaring is het dan ook geen verrassing dat de Peugeot 208 hier perfect in past. Als erfgenaam van iconische modellen zoals de 201 en 205, die Peugeot in de jaren 1930 en 1980 van de ondergang hebben gered, blijft de 208 een krachtig statement in het compacte segment.

Advertentie
Advertentie

1. 2012

In 2012 lanceerde Peugeot de 208 als opvolger van de 207. Deze eerste generatie kende een succesvolle carrière tot 2019, met een productie van ongeveer 2,75 miljoen exemplaren. In 2019 werd de 208 volledig vernieuwd, maar bleef zijn naam behouden in plaats van te worden omgedoopt tot “209”. Deze tweede generatie heeft een dynamischer en hoekiger ontwerp dat meteen aansloeg. Het model werd verkozen tot "Auto van het Jaar 2020" en was marktleider in Frankrijk in 2020, 2021 en 2022. In 2023 kreeg de 208 een facelift die enkele details verfijnde en diesel volledig uit de reeks verwijderde.

Advertentie
Advertentie

2. 3 soorten aandrijflijnen

De 208 is nog steeds verkrijgbaar met 3 aandrijflijnen: benzine, mild-hybrid benzine en elektrisch. Sinds 2023 is de dieselvariant verdwenen en vervangen door mildhybrides. De enige verbrandingsmotor die nog wordt aangeboden is de 1.2 PureTech, beschikbaar in verschillende vermogensversies en recent verbeterd voor meer betrouwbaarheid.

3. 136 of 156 pk

De dagen van sportieve kleine Peugeots zoals de 205 GTI, 206 RC en 208 GTI liggen helaas achter ons. Toch biedt de 208 sterke prestaties, vooral in zijn elektrische uitvoering. De e-208 is beschikbaar met twee vermogens: 136 pk en 156 pk. In zijn krachtigste versie accelereert hij in 8,2 seconden van 0 naar 100 km/u, een knappe prestatie voor een stadswagen!

4. +/- 400 km rijbereik

De e-208 met de 156 pk sterke motor gebruikt zijn 51 kWh-batterij efficiënt en biedt een rijbereik van ongeveer 400 km, afhankelijk van de uitrusting. Opladen kan via wisselstroom met een ingebouwde lader van 11 kW, of via een snellader tot 100 kW. Hiermee kun je in slechts 30 minuten genoeg stroom laden voor meer dan 300 km autonomie.

5. 4.055 mm

In een tijd waarin stadsauto’s steeds groter worden, blijft de 208 relatief compact. Deze tweede generatie is wel iets gegroeid en meet nu 4,055 meter. In tegenstelling tot eerdere generaties is de huidige 208 enkel verkrijgbaar als 5-deurs.

6. 352 liter bagageruimte

Met een koffervolume van 352 liter in de benzineversie en 309 liter in de elektrische variant, doet de 208 het goed binnen zijn segment. Met neergeklapte achterbank groeit de bagageruimte respectievelijk tot 1.163 en 1.118 liter, wat meer dan voldoende is voor een compacte wagen.

7. Vanaf 20.125 euro

Peugeot biedt momenteel 3 uitrustingsniveaus aan voor de 208: Style, Allure en GT. De vanafprijs bedraagt 20.124,99 euro voor de Style-uitvoering met de PureTech 100 benzinemotor en handgeschakelde versnellingsbak. Voor de topversie, de Peugeot e-208 GT met 156 pk, start de prijs vanaf 35.824,99 euro.

Advertentie
Advertentie

Conclusie

Peugeot blijft dominant in het segment van compacte auto’s, maar rust niet op zijn lauweren. Met gedurfde keuzes zoals standaard 5 deuren, het afscheid van diesel en de overstap naar elektrische aandrijving, blijft de 208 meer dan ooit relevant. De innovatieve en geconnecteerde 208 zet daarmee de traditie voort van Peugeots "sacrés numéros"!

Advertentie
Advertentie