De nieuwe BMW X3 M50 (zonder i!) moet zowat iedereen plezieren, want hij neemt zowel het stokje over van de oude X3 M en (vooral) van de X3 M40i. Na een generatie houdt de volbloed M-versie van BMW’s middelgrote SUV het dus voor bekeken. Maar de M50 hoopt dat verlies te kunnen compenseren met de nodige flair en spierkracht. Waarmee kon hij ons verleiden na een week in onze teststal?

Advertentie
Advertentie

1. Zijn sportieve uitstraling

Het verschil met de reguliere versies van de X3 is niet zo groot, maar de M50 onderscheidt zich wel met enkele specifieke elementen die hem een gespierde look geven. Zijn vier uitlaatpijpen, zijn grote en knap ontworpen velgen, zijn subtiele dakspoiler, … Het geeft allemaal het gevoel dat je met iets speciaals onderweg bent. En ondanks onze initiële twijfels bij het zien van de eerste foto’s, vinden we het design van de nieuwe X3 best geslaagd ‘in het vlees’!

Advertentie
Advertentie

2. Zijn krachtige (en sonorische!) zescilinder

Geen downsizing onder de kap van de BMW X3 M50: daar zit nog steeds een 3 liter-zescilinder-in-lijn met een dikke turbo die 380 pk en 500 Nm levert. Tel daarbij de 18 pk sterke elektromotor op van het mildhybride systeem, en je komt aan een totaal van 398 pk! Voldoende om de bijna 2 ton zware SUV in 4,6 seconden van 0 tot 100 km/u te stuwen, voor een begrensde topsnelheid van 250 km/u. Maar het is niet enkel zijn kracht die indruk maakt, maar ook het knappe geluid van die goede oude zescilinder in de X3 M50! Zelfs met het neppe speakergeluid uitgeschakelt komt er nog een heerlijke klank uit de uitlaatpijpen die ons hart sneller heeft doen slaan…

3. … en zijn lage verbruik!

Maar het is niet enkel de petrolhead in ons die verliefd werd op de zes-in-lijn van de X3 M50. Ook onze innerlijke gierigaard kon tevreden zijn, want ondanks die flitsende prestaties (en het hoge gewicht…) haalt de topversie van de nieuwe BMW X3 een normverbruik van 7,8 l/100 km! En ja, dat is zelfs haalbaar als je het een beetje rustig aan doet. Iets dat ons niet altijd is gelukt tijdens deze korte kennismaking, maar we sloten onze testweek nog steeds af met een knap gemiddelde van minder dan 9 l/100 km.

Advertentie
Advertentie

4. Zijn (laad)ruimte

De BMW X3 moet natuurlijk eerst en vooral een goede gezinswagen zijn. En aangezien het model opnieuw een stukje groter is geworden (4,76 m lang, 1,92 m breed en 1,66 m hoog), mag je ook verwachten dat er voldoende ruimte aan boord is. Dat kunnen we gelukkig bevestigen! Zowel voor- als achteraan kunnen volwassenen comfortabel plaatsnemen, met op de achterbank ook voldoende ruimte om je voeten onder de voorzetels te schuiven. Maar vooral het koffervolume is knap: 570 tot 1.700 liter, en een lekker brede ruimte om al je spullen in op te bergen.

Advertentie
Advertentie

5. Zijn balans tussen comfort en dynamiek

De BMW X3 M50 is duidelijk een echte alleskunner, en dat bevestigt hij met de manier waarop hij rijdt. Is het hele gezin mee, dan reis je in alle comfort dankzij de soepele zescilinder, een uitstekende stabiliteit en zetels die veel steun bieden. Enkel de grote velgen kunnen wat stevig aanvoelen op korte oneffenheden, en ook op de snelweg hoor je wat rolgeluid. Maar als je het tempo kan opvoeren, zet de X3 M50 zich schrap en laat hij duidelijk zien dat zijn vierwielaandrijving de voorkeur geeft aan de achterwielen, met een geweldige dynamiek als resultaat!