Verwar dit model niet met de GT-Line-versie: dat is een uitrustingsniveau dat enkele koetswerkaddenda toevoegt. De GT is een ander paar mouwen. Naast de cosmetische opsmuk kan je kiezen voor de tweekleurige “coupe franche” en wordt de ophanging aangepast. De motor: een 2.0 BlueHDI van 180 pk en 400 Nm. Genoeg om de Duitse premium-SUV’s aan te kunnen?

Bestseller

De 3008 is een succes voor Peugeot. De ingrediënten? Een model met een aparte stijl, een opvallend interieur, een personaliseerbaar digitaal instrumentenpaneel en degelijke afwerking. In plaats van voor een banale lijn te kiezen die bij iedereen in de smaak valt, wil hij iets meer provoceren. Daarom zijn we fan van deze SUV: hij verdeelt de meningen, maar trekt wel de aandacht.

Praktisch?

Toch moet je toegeven dat zijn sportieve stijl enkele beperkingen met zich meebrengt. Een kofferinhoud van 520 liter (1.482 liter met de achterbank neergeklapt) is aanvaardbaar, maar de interieurruimte is beperkt, vooral voor de passagiers achteraan. Qua opbergvakken houdt de 3008 zich staande, maar hij kan qua inventiviteit niet op tegen de Scénic.

Dynamisch?

Op papier ziet het er goed uit: de 3008 GT heeft één enkele motor, de 2.0 BlueHDI van 180 pk, die 400 Nm produceert vanaf 2.000 tpm. Hij is gekoppeld aan een zestrapsautomaat en drijft de voorwielen aan. Meteen ook een van zijn grootste gebreken: de afwezigheid van vierwielaandrijving. Er is weliswaar een intelligente tractiecontrole, waarmee je je in de meeste situaties kunt behelpen, maar zo avontuurlijk als vierwielaandrijving is het systeem echter niet.

In de praktijk is het resultaat half-half. Een topsnelheid van 207 km/u en 0-100 km/u in 8,9 seconden zijn aanlokkelijke cijfers, maar qua sensaties blijf je wat op je honger zitten. De diesel ronkt gedempt en duwt de 3008 GT stevig vooruit, maar gevoelsmatig is er weinig verschil met de kleinere motoren. Er mist wat karakter om de ervaring wat sprankelender te maken. De versnellingsbak is zacht bij gewoon gebruik, maar mist reactiesnelheid bij een sportievere rijstijl.

Op de baan?

De motor mist dus wat karakter, maar het chassis maakt dat goed. Bochten aansnijden met deze hoogpotige auto is een plezier. Zo levendig als de 308 is hij weliswaar niet, maar het weggedrag is opmerkelijk voor een SUV. Het klassieke ministuur drijft de snedige voorwielen precies aan. De achterwielen volgen altijd zonder morren. Een PureTech-benzine met kleinere en lichtere driecilinder is echter nog wat levendiger. Het beste nieuws is dat dit uitstekende weggedrag niet ten koste gaat van het rijcomfort. De demping is aan de stevige kant, maar nooit oncomfortabel. Ook de geluiddemping is op niveau.

Gadgets?

Met het grotendeels personaliseerbare instrumentenpaneel (uiteindelijk hou je maar één weergave over), het infotainmentsysteem en een moderne uitrusting (Android Auto en Apple CarPlay, led-koplampen, parkeerhulp, verkeersbordherkenning, snelheidsregelaar,…) heeft de 3008 voldoende troeven achter de hand. Maar om écht opgewassen te zijn tegen de premiumconcurrentie mist hij wat finesse in de weergave van het infotainmentsysteem en fileassistentie. De Sport-modus is dan weer niet overtuigend: die kleurt het instrumentenpaneel rood en versterkt de diesel door de speakers, maar irriteert meer dan dat hij aanspreekt.

Prijzen

De 3008 staat in de catalogus vanaf € 25.999, maar de GT kost € 41.000. Een stevige meerprijs, maar je krijgt er wel een royalere standaarduitrusting en een aantrekkelijkere presentatie voor in de plaats. Aan de pomp tikten we af op een gemiddelde van 7,5 l/100 km, wat voor een diesel-SUV van ongeveer 180 pk geen uitzondering is.

Besluit

De GT bevat alle goede eigenschappen van de 3008 maar maakt hem niet zo sterk als we gehoopt hadden. Met deze motor en uitrusting is de 3008 GT weliswaar aantrekkelijker, maar ook niet zoveel meer dan een bescheidener versie. Een goed uitgeruste 1.5 (of 1.6) BlueHDI of 1.2 PureTech levert bijna evenveel rijplezier op en kost minder in aankoop en gebruik.