Volkswagen heeft geen patent op het GTI-logo. De Golf GTI was wel de eerste met deze benaming, maar Peugeot antwoordde al snel met de schitterende 205 GTI. Later volgden nog andere modellen, maar de laatste creaties kwamen pittigheid tekort. Peugeot neemt de draad weer op met een gepeperde 308. Die is helemaal bij de tijd en dus behoorlijk zuinig.
200 pk
De 308 GTi neemt de 1,6-liter THP over van de RCZ en legt mooie cijfers voor: 200 pk tussen 5.500 en 6.800 toeren en een koppel van 275 Nm tussen 1.700 en 4.500 toeren. Dat heet dan een soepele motor: even bereidwillig als een diesel, maar dan met een erg breed toerentalbereik.
De motor zit boordevol spitstechnologie. Hij doet een beroep op een Twin-Scoll-turbo, rechtstreekse brandstofinjectie en variabele distributie. Een festival van de hoogstaande techniek... Om dat alles muzikaal te kruiden, neemt de 308 GTi de muziekdoos van de RCZ over. Die stuurt via een membraan een sportieve motorsound naar het interieur.
De prestaties zijn navenant: in 27,8 seconden legt de 308 GTi de kilometer met stilstaande start af, in 7,7 seconden spurt hij van 0 naar 100 km/u en de hernemingen zijn schitterend dankzij het sterke koppel. Ondanks die prestaties, vertoont deze sportieveling een kleine dorst: 6,9 l/100 km en een C02-uitstoot van 159g/km. Uiteraard heeft de constructeur al zijn know-how uit de kast gehaald om het onderstel sportiever af stellen. En we weten dat de Fransen daar een meester in zijn.
Uiterlijk
Deze sportieve versie blinkt uit door zijn discretie, toch wel een verdienste. Om hem te herkennen moet je goed kijken naar de bumpers, de kleine spoiler achteraan en de dubbele uitlaat. Een logo hier en daar neemt de laatste twijfels weg. In het interieur zetten het afgeplatte, de specifieke pedalen en enkele zwarte inlegstukken de toon. Nog een detail: deze GTi is alleen beschikbaar als vijfdeurs.