4x2 of 4x4?

In tegenstelling tot Citroën beschikt Peugeot al over een cross-over in het gamma, namelijk de 3008. Dat is een groot succes, maar zonder variant met vierwielaandrijving kan hij zich niet voordoen als een SUV. Er is natuurlijk de HYbrid4 met integrale transmissie, maar die drijft de achterwielen uitsluitend aan via een bescheiden elektromotor. Daarmee zul je geen bergen verzetten…

Er was dus nog plaats voor een echte SUV. Daarom besloot Peugeot om de 4008 in Europa alleen in te voeren met vierwielaandrijving, kwestie van het gamma verder aan te vullen en nieuwe klanten aan te trekken.

Niet te hard van stapel lopen

De toon is gezet: Peugeot verkoopt de 4008 in België in slechts één afwerkingsniveau (het hoogste van het gamma) en alleen met vierwielaandrijving. De constructeur verwacht duidelijk niet om hoge volumes te halen met dit nieuwe model. Concreet wordt gemikt op 600 exemplaren dit jaar en 750 exemplaren volgend jaar.

Wat verandert?

Het goede nieuws is dat de bestuurder van een 4008 niet de indruk heeft een Mitsubishi of een Citroën te bezitten. PSA leverde grondig werk op stilistisch vlak door de voor- en achterkant radicaal te veranderen. De 4008 lijkt dus op een echte Peugeot. Binnenin is het veel minder frivool: behalve het stuur, enkele kunststoffen en chroomaccenten lijkt het als twee druppels water op de ASX.

Wat de techniek betreft, werd de 1.6 benzinemotor recht in de prullenmand gegooid en ruimde de 1.8 diesel met 115 pk van Mitsubishi plaats voor de uitstekende 1.6 HDi van het Franse huis met hetzelfde vermogen. Alleen de 1.8 diesel met 150 paarden van de Japanse constructeur werd behouden, weliswaar met een nieuwe turbo voor een betere respons bij gemiddelde toeren.

Peugeot zou Peugeot niet zijn, mochten de ingenieurs zich niet met de ophanging gemoeid hebben voor een weggedrag in de traditie van het huis. Tot slot werden de geluidsisolatie en de trillingen onder handen genomen. Allemaal zeer verfijnd en van topniveau.

Rondleiding

Aan de buitenkant is de 4008 vrij spannend. Het nieuwe Peugeot-design geeft hem katachtige, dynamische, sobere en elegante trekjes. Kortom, een waardevol product waarvan je de Japanse origine al snel vergeet. In het interieur is de sfeer zoals gezegd wat minder. Het komt van Mitsubishi, wat wil zeggen dat de assemblagekwaliteit verzorgd is maar de plastics er niet waardevol uitzien en de presentatie eerder saai is. En dan is er nog de veel te hoge rijpositie. De zetel zakt niet genoeg en het stuurwiel is niet regelbaar in de hoogte, waardoor grote bestuurders de indruk krijgen dat ze met het stuur tussen de knieën rijden.

Achterin is de ruimte ook niet geweldig. Het panoramadak brengt heel wat licht in het interieur en de omringende leds zorgen ’s avonds voor een loungesfeertje. Maar er is één mankement: de hoofdruimte achteraan wordt gecompromitteerd door dit panoramadak.    

Op de weg

Getest als 1.8 HDI met 150 pk lijkt de 4008 helemaal geen rustige, kleine SUV. De cavalerie is duidelijk aanwezig maar de motor schiet pas wakker voorbij 2.000 tr/min. Onder 1.800 tr/min geeft hij niet thuis en op sterke hellingen bij lage toeren moet je vaak terugschakelen naar de eerste versnelling. Op autowegen en autosnelwegen is het geheel daarentegen zeer aangenaam, met een uitstekend ophangings- en akoestisch comfort.

De rit verloopt aangenaam. Peugeot roemt de kwaliteiten van het chassis, dat herwerkt werd voor uitstekende, sportieve prestaties. En in praktijk? Wel, we zijn overtuigd. De 4008 rijdt stabiel en wendbaar en gedraagt zich scherp en opvallend levendig op de weg. De nauwkeurige stuurbekrachtiging laat toe om de voorwielen precies te plaatsen waar je wilt.

Op een 4x4-piste

Buiten de geasfalteerde wegen valt het geheel niet uit de toon. We merken de expertise van Mitsubishi op dit vlak. De bodemvrijheid en de aanrijhoek laten toe om stevige hellingen te beklimmen en allerlei obstakels te overwinnen. Natuurlijk mag je de 4008 niet verwarren met een bolide uit Parijs-Dakar en ook niet met een Pajero, daar kan hij niet tegenop. Maar weet dat de 4008 meer talenten heeft dan de rand van het voetpad: ook in de modder spelen is zijn ding.

De prijzen

Voor één keer wordt het leven van jouw schrijver die achter zijn scherm gekluisterd zit gemakkelijk gemaakt door een zeer eenvoudige uitrustingspolitiek: één uitrustingsniveau, één transmissie (4x4), één manuele zesversnellingsbak en twee motoren. Reken op 30.580 euro voor de 1.6 HDI en 2.000 euro meer voor de 1.8 HDI. Onze raad? De kleinste volstaat ruimschoots, is zuiniger en blijkt gewilliger bij lage toeren.