20190619091933peugeote-2008.jpg

De nieuwe Peugeot 2008 staat op hetzelfde platform als de nieuwe 208, en zet ook een stap naar elektromobiliteit. Daarmee wordt de e-2008 een rivaal voor de Hyundai Kona EV en Kia e-Niro. De aandrijflijn neemt hij uiteraard over van de e-208. De elektromotor is dus 100 kW sterk (136 pk) en produceert 260 Nm. De batterij heeft een capaciteit van 50 kWh. Daardoor zet deze e-2008 zich tussen de versies met 39 en 64 kWh van de Koreaanse concurrenten. Peugeot geeft een garantie van 8 jaar of 160.000 kilometer voor 70 procent van het laadvermogen.

20190619091935peugeote-2008.jpg

Praktisch

De batterij is volledig geïntegreerd in de vloer, omdat de nieuwe 2008 al van bij het begin rekening hield met een elektrische versie. Daardoor zijn het interieur en de koffer even groot als in de versies met verbrandingsmotor. Met 434 liter is de e-2008 dus ruimer dan de Hyundai Kona EV, die het met 332 liter doet. De Fransman komt in de buurt van de iets ruimere Kia e-Niro (451 liter).

20190619092122peugeote-2008.jpg

Rijbereik

De batterij van 50 kWh zorgt volgens de WLTP-cyclus voor een rijbereik van 310 kilometer. Dat is 30 kilometer minder dan de e-208. Peugeot zegt dat laden aan een gewoon stopcontact 16 uur duurt, aan een wallbox heb je tussen 5 en 7u30 nodig (enkelfasig 7,4 kW of driefasig 11 kW met optionele lader van 11 kW). Aan snelladers van 100 kW zou je 80 procent van het batterijniveau moeten kunnen laden in 30 minuten.

20190619092123peugeote-2008.jpg

Specifieke details

De Peugeot e-2008 krijgt dus geen eigen koetswerk, maar wel specifieke details, zoals een “e”-logo p de voorvleugels en kofferklep, een radiatorrooster met horizontale lijnen in koetswerkkleur en exclusieve zetels in grijs alcantara op de e-2008 GT.

20190619091934peugeote-2008.jpg
20190619092121peugeote-2008.jpg