20190619083500peugeot2008.jpg

Peugeot is Renault met enkele weken te snel af: we krijgen de nieuwe 2008 te zien voor het de beurt is aan de tweede generatie Captur. Van de twee Franse compacte SUV’s weten we nu dus dat de Peugeot 2008 voor een totale stijlbreuk kiest. Was de eerste generatie een soort crossoverversie, dan is de tweede 2008 een gespierde SUV. Vooraan krijgen we de bekende lichtblokken met ‘leeuwenklauwen’, achteraan verbindt een strook de achterlichten, net als bij de grotere 3008.

20190619083549peugeot2008.jpg

20190619083616peugeot2008.jpg
20190619083634peugeot2008.jpg

Gegroeid

Technisch gebruikt de nieuwe 2008 het modulaire CMP-platform dat de nieuwe 208 ook gebruikt. Het 14 centimeter langere koetswerk en de lengte van 4,30 meter zorgen voor meer plaats voor de passagiers achteraan. De wielbasis is 6 centimeter langer. Praktisch heeft de 2008 geen verschuifbare achterbank maar alleen een neerklapbare rugleuning en dubbele koffervloer. De vijfzitter heeft een koffervolume van 434 liter.

20190619083501peugeot2008.jpg

i-Cockpit

Het dashboard wordt overgeheveld van de nieuwe 208 en krijgt de nieuwe 3D i-Cockpit. Dat combineert het typisch kleine Peugeot-stuur met een holografische 3D-weergave van de rijinformatie. Het touchscreen is afhankelijk van de uitvoering 10 duim groot.

20190619083550peugeot2008.jpg

Presentatie

Peugeot wil de nieuwe 2008 iets hoger in het segment plaatsen en gebruikt daarvoor verzorgde materialen, zoals zachte plastics op het dashboard en alcantara en nappaleder. De deurpanelen en inzetstukken op het dashboard krijgen een koolstofvezeleffect.

20190619083502peugeot2008.jpg

Deels autonoom

De uitrusting zoekt het ook een segment hoger: Peugeot voorziet een Drive Assist, die naar semi-autonoom rijden lonkt met actieve rijstrookhulp in combinatie met een adaptieve cruise control en filefunctie. Er is ook een automatische noodremhulp die dag en nacht voetgangers en fietsers herkent, een automatische ontsteking van de grootlichten, verkeersbordherkenning, dodehoekwaarschuwing, inductielading voor smartphones, enzovoort.

20190619083504peugeot2008.jpg

Benzine, diesel of elektrisch

Net als de 208 krijgt de 2008 verschillende aandrijflijnen. Bij de lancering voorziet Peugeot meteen benzineversies, diesels en een elektrische versie. De benzineversies beginnen bij een 1.2 driecilinder, met vermogens van 100, 130 en 155 pk. De 1.5 BlueHDi-viercilinder diesel is er met 100 en 130 pk. De krachtigste motoren zijn gekoppeld aan een achttrapsautomaat, de instapmotoren aan een manuele zesbak. De nieuwe Peugeot 2008 wordt eind 2019 gecommercialiseerd.

20190619083503peugeot2008.jpg