De Peugeot 5008 is de grote broer van de 3008. Hij is niet enkel langer dan die laatste, maar biedt ook plaats aan maximaal 7 passagiers. De 5008 bestaat als mildhybride benzine (136 pk, 41.800 euro), plug-inhybride (195 pk, 48.300 euro, elektrische autonomie van 81 km) en als volledig elektrische versie met 210 pk (51.500 euro, batterij van 73 kWh en officiële autonomie van 488-502 km) of 230 pk (56.000 euro, 96,9 kWh, 637-668 km autonomie). Een elektrische versie met twee motoren en 320 pk volgt binnenkort (officiële autonomie van 500 km).
500 km actieradius… in theorie
Onze E-5008 met 210 pk beschikt over een lithium-ionbatterij op 400 V met een NMC-chemie (nikkel, mangaan en kobalt), met een bruikbare capaciteit van 73 kWh. De batterij wordt in Frankrijk geproduceerd door ACC (een joint venture van TotalEnergies-Saft, Stellantis en Mercedes). Officieel kondigt Peugeot een gemiddelde WLTP-autonomie aan van 488 tot 502 km, met een stroomverbruik van 17,7 tot 18,3 kWh/100 km.


Welke autonomie in de praktijk?
Onze test vond plaats bij temperaturen van 7 tot 10°C. Dat is niet ideaal voor elektrische wagens, maar ijskoud is het ook niet. Ons testmodel was een topversie GT met de optionele 20-inchvelgen (standaard rolt de 5008 op 19 inch) en met de warmtepomp aan boord, waarvoor Peugeot een meerprijs van 800 euro vraagt op onze markt met een gematigd klimaat.
We begonnen met een verbruiksmeting in de meest gunstige, maar wel realistische omstandigheden: een (voor)stedelijke route in de Eco-modus, maar met de verwarming (inclusief de zetelverwarming) ingeschakeld. De verwarming nam daarbij 6 tot 9% van het totale stroomverbruik op zich. In deze omstandigheden konden we een verbruik van 15,2 kWh/100 km meten, waarmee we 480 km zouden kunnen afleggen als we de batterij volledig leegrijden.
Trek je echter hard op in de Sport-modus, dan stijgt het verbruik tot zo’n 29 kWh/100 km, wat de actieradius beperkt tot ongeveer 250 km. Op de snelweg aan 120 km/u haalden we een verbruik van ongeveer 23 kWh/100 km, waarmee de batterij na 317 km leeg zou zijn. Trajecten van een kleine 300 km tussen het opladen door zijn dus mogelijk zonder al te veel stress. Aan het einde van onze testweek gaf de boordcomputer een gemiddelde aan van precies 22,5 kWh/100 km. Dat levert een autonomie op van 324 km in de praktijk.
Dat zijn vrij redelijke cijfers voor een SUV met 7 zitplaatsen en een gewicht van 2,3 ton. De motor (die eveneens in Frankrijk wordt gemaakt door de joint venture Stellantis-NIDEC) is dus redelijk efficiënt. Er zijn daarnaast drie rijmodi om mee te spelen: Eco (die het vermogen beperkt tot 170 pk en 270 Nm), Normal (190 pk/300 Nm) en Sport (de volle 213 pk/345 Nm). Maar ongeacht de rijmodus kan je steeds het volledige vermogen aanspreken met een kickdown (plankgas tot voorbij de kleine ‘drempel’).

Geen eenpedaalmodus, wel een goede regeneratie
De elektrische Peugeot 5008 of E-5008 heeft flippers aan het stuur waarmee je de intensiteit van het regeneratief remmen kan regelen wanneer je van het gas af gaat. Er zijn drie niveaus: laag (vergelijkbaar met de motorrem van een verbrandingsmotor), medium of hoog. Maar de E-5008 heeft geen zeilmodus om de wagen verder te laten uitbollen, noch een eenpedaalmodus om volledig tot stilstand te komen zonder op het rempedaal te moeten duwen. En ook een ‘intelligente’ regeneratiemodus op basis van radar ontbreekt.
Goede routeplanner
De GPS (met kaarten van TomTom) informeert je over het geschatte resterende batterijniveau wanneer je op je bestemming aankomt. Dat werkt geruststellend, vooral omdat de cijfers betrouwbaar zijn. De navigatie kan ook zoeken naar laadpalen, met informatie over de operator, het laadvermogen van de paal, het aantal laadpunten en de betaalmogelijkheden.
Voor langere ritten biedt de GPS ook een interessante routeplanner aan, die de optimale laadstops kiest op basis van verschillende parameters, waaronder het gewenste batterijniveau bij aankomst. En de batterij wordt ook automatisch geconditioneerd om het laadvermogen te maximaliseren zodra je de auto aansluit aan een snellader.

Hoe lang duurt opladen?
De Peugeot E-5008 beschikt over een boordlader vna 11 kW, waarmee een volledige laadbeurt van 0 tot 100% ongeveer 7 uur in beslag neemt in het beste geval, wat redelijk is. Van 20 tot 80% bijladen duurt ongeveer 4:30 uur.
Op gelijkstroom (DC) accepteert de batterij een piekvermogen tot 160 kW, waarmee je in theorie en bij ideale omstandigheden in 30 minuten van 20 tot 80% kan bijladen. Reken toch op iets langer in de praktijk. Daarmee zit deze Peugeot wel boven het gemiddelde van het segment. Het is dus echt een chique, aangename en redelijk zuinige elektrische gezins-SUV.