Met de lancering van de E-408 is het elektrische gamma van Peugeot compleet. Het Franse merk heeft nu werkelijk alles op batterijen, van een compacte stadswagen tot een 7-zits SUV en zelfs een personenbus voor VIP-vervoer. Het ideale moment om een overzicht te maken van alles wat Peugeot te bieden heeft op elektrisch vlak.

Advertentie
Advertentie

Peugeot E-208: vanaf 30.715 euro

Advertentie
Advertentie

Het elektrische avontuur van Peugeot ging definitief van start met de E-208, die tegelijkertijd met de tweede generatie Peugeot 208 werd voorgesteld op het autosalon van Genève in 2019. Aanvankelijk kreeg de 4,06 m lange stadswagen een 100 kW (136 pk) sterke elektromotor en een 50 kWh (46 kWh netto) grote batterij, goed voor een autonomie van 340 km. In 2023 kreeg de E-208 echter een facelift met een nieuwe elektrische aandrijflijn: 115 kW (156 pk) sterk en met een 51 kWh (48 kWh netto) grote batterij, goed voor een WLTP-rijbereik van 400 km. Al is de kleinere batterij ook nog steeds beschikbaar om de basisprijs te drukken, die trouwens recent is verlaagd naar net iets meer dan 30.000 euro.

Peugeot E-2008: vanaf 31.900 euro

Kort na de lancering van de Peugeot E-208 kwam ook de E-2008 op de markt, een compacte SUV op hetzelfde platform als de polyvalente stadswagen met een praktisch interieur voor het formaat (4,30 m lang). Aanvankelijk werd dezelfde motorisatie van 136 pk en 50 kWh gebruikt, maar sinds 2023 heeft ook de E-2008 recht op een 156 pk sterke elektromotor en in dit geval een 54 kWh (51 kWh bruikbaar) grote batterij. Dankzij een bijzonder laag verbruik haalt de E-2008 daarmee een WLTP-autonomie tot 406 km.

Peugeot E-308: vanaf 38.965 euro

Advertentie
Advertentie

De derde generatie van Peugeots compacte middenklasser werd in 2021 gelanceerd en kreeg een jaar later zijn elektrische tegenhanger, met onder zijn elegante lijnen opnieuw de 156 pk en 54 kWh sterke aandrijflijn, in dit geval goed voor een autonomie van 416 km. Opvallend is dat je de Peugeot E-308 ook als breakversie SW kan krijgen, waarmee het een van de nog zeldzame elektrische breaks is op de markt.

Peugeot E-408: vanaf 40.700 euro

Advertentie
Advertentie

Twee jaar na de lancering van de bijzondere crossover is de Peugeot 408 nu ook beschikbaar als volledig elektrische versie. De E-408 debuteert meteen ook een gloednieuwe aandrijflijn binnen de groep, met de combinatie van een 157 kW (210 pk) sterke elektromotor uit de E-3008 en een nieuwe batterij van 61 kWh (58,2 kWh bruikbaar), goed voor een redelijk rijbereik van 453 km. Verder blijven de verschillen ten opzichte van de versie met verbrandingsmotor, net als bij de andere modellen op dit lijstje, beperkt. De E-408 is dus eveneens 4,69 m lang en biedt veel binnenruimte, ook op de achterbank.

Peugeot E-3008: vanaf 44.200 euro

De derde generatie Peugeot E-3008 is het eerste elektrische model van Peugeot dat gebruik maakt van het nieuwe technische platform van Stellantis: STLA Medium. Dat biedt veel meer plaats voor een groot batterijpakket, en op dat vlak stelt de E-3008 niet teleur: je hebt de keuze tussen 73 kWh en 98 kWh, met een WLTP-autonomie van 525 tot 700 km. Klanten kunnen ook kiezen tussen voor- en vierwielaandrijving, met in het geval van die laatste een vermogen van maar liefst 326 pk. Ook de Panoramic i-Cockpit van 21 inch maakte zijn debuut in de nieuwe 3008.

Peugeot E-5008: vanaf 46.400 euro

Waar de E-3008 voor een meer coupé-achtige look is gegaan, kiest de nieuwe Peugeot E-5008 resoluut voor een klassieke SUV-vorm om zijn binnenruimte te maximaliseren. De 4,79 m lange SUV biedt dan ook plaats aan 7 personen, een zeldzaamheid binnen de EV-wereld. De techniek is identiek aan die van de E-3008, al haalt de E-5008 een maximale WLTP-autonomie van 660 km door zijn hogere gewicht en minder gunstige stroomlijn.

Peugeot E-Rifter: vanaf 37.575 euro

Gezinnen die op zoek zijn naar veel ruimte en minder nood hebben aan een groot rijbereik, kunnen ook kiezen voor de Peugeot E-Rifter. Die heeft dezelfde elektromotor van 136 pk en batterij van 50 kWh als in de E-208, maar dankzij een verhoogde efficiëntie bij de facelift haalt deze ludospace daarmee wel een WLTP-autonomie van 343 km. Met die facelift werden ook de looks gevoelig gemoderniseerd, waardoor de Rifter nu weer helemaal binnen het gamma van Peugeot past.

Peugeot E-Traveller: vanaf 50.770 euro

Is de Rifter nog niet groot genoeg, dan heeft Peugeot ook de E-Traveller in de aanbieding. Deze personenbus is perfect voor grote gezinnen, taxidiensten of klanten met omvangrijke hobby’s. Je kan hem zelfs in een extra lange versie van 5,33 m krijgen! De E-Traveller heeft altijd 136 pk, maar biedt wel de keuze tussen een batterij van 50 of 75 kWh, met in het beste geval een WLTP-autonomie van 348 km. Je betaalt er wel een lieve duit voor, zeker als je kiest voor de luxueuze Business VIP-uitvoering…