Na zijn eerste leven in jouw handen, krijgt je leasewagen een tweede leven krijgen bij een particulier, binnen of buiten België. Maar voor het zover is, moet de wagen eerst nog door zijn laatste inspectie aan het einde van het contract. Dit is een grondige inspectie van alle onderdelen van de wagen om te garanderen dat hij nog in een goede staat verkeert om doorverkocht te worden op de tweedehandsmarkt.

Advertentie
Advertentie

Officiële Renta Norm

Deze inspectie wordt niet uitgevoerd door het leasebedrijf zelf, maar door een externe partner om de neutraliteit van het rapport te garanderen. En om discussie te vermijden over de door de inspecteur vastgestelde schade, heeft Renta, de federatie van voertuigverhuurders in België, een norm opgesteld. Deze ‘Renta Norm’ omvat alle mogelijke vormen van schade aan een voertuig en geeft aan of ze al dan niet aanvaardbaar zijn. Bijvoorbeeld: de grootte van een sterretje in de voorruit, schade aan de velgen, steenslag, roestvlekken of de grootte van krassen op de carrosserie, enzovoort. De norm houdt ook rekening met de eventuele afwezigheid van bepaalde documenten die nodig zijn voor de doorverkoop, zoals het gelijkvormigheidsattest, de staat van de stoelen, de vloermatten of het stuur.

Maar je moet je niet meteen zorgen maken: de Renta Norm voorziet een zekere mate van schade die als ‘aanvaardbaar’ wordt beschouwd, afhankelijk van de leeftijd en kilometerstand van het voertuig. Hoe ouder de wagen, hoe meer aanvaardbare schade er mag zijn.

Hoewel niet verplicht, wordt deze norm door de meeste inspectiebedrijven gebruikt. Opmerkelijk is dat de norm ook van toepassing is op bedrijfsvoertuigen, maar in een minder strikte variant.

Advertentie
Advertentie

Wie betaalt?

Op basis van het opgestelde rapport zal het leasebedrijf de onderneming kosten aanrekenen voor de herstelling van de wagen. In sommige gevallen kan je werkgever je vragen om (een deel van) deze kosten te dragen. In andere gevallen kan het zijn dat het bedrijf bereid is om een deel of zelfs alle kosten op zich te nemen. Sommige werkgevers hebben zelfs bonussystemen voor werknemers die geen schadegevallen hebben gehad, waarmee ze de inleverkosten aan het einde van het leasecontract kunnen compenseren.

Elk bedrijf kan dus vrij beslissen welke kosten al dan niet worden aangerekend. De enige vereiste is dat de regels duidelijk vermeld moeten staan in het bedrijfswagenbeleid.

Tips om kosten te voorkomen

Om onaangename verrassingen aan het einde van het contract te vermijden, is de beste tip om je bedrijfswagen te behandelen en te onderhouden alsof hij van jou is. Als er tijdens het gebruik schade optreedt, laat die dan direct herstellen om te voorkomen dat bijvoorbeeld een kras leidt tot roest of een klein sterretje in de voorruit uitgroeit tot een grote barst. Het is beter om een kleine franchisekost te dragen bij een reparatie dan een hoge rekening te moeten betalen aan het einde van het contract.

En om je kansen te vergroten, lever je je leasewagen best volledig schoon in, zowel van buiten als van binnen. Een vuile auto geeft meteen de indruk dat de eigenaar er niet goed voor heeft gezorgd. Het niveau van netheid wordt trouwens ook beoordeeld volgens de Renta Norm.

Advertentie
Advertentie