Na zijn terugkeer op onze markt met volledig elektrische of plug-in hybride SUV’s, breidt MG geleidelijk zijn gamma uit. Niet alleen naar andere segmenten, zoals dat van de polyvalente stadswagens, maar ook met zelfladende hybrides, zoals deze MG3 Hybrid+. Die heeft een officieel verbruik van slechts 4,4l/100 km, maar is deze hatchback in de praktijk echt zo zuinig? We deden een uitgebreide test, die niet zonder verrassingen verliep!
Krachtig
Bij het lezen van de technische fiche zou je kunnen denken dat de MG3 Hybrid+ sportieve ambities heeft. Bijna 200 pk in een compact modelletje doet immers denken aan de tijd van de hot hatches! Maar ondanks zijn 194 pk en een 0-100 km/u in 8 seconden, voelt de MG3 Hybrid+ eerder dynamisch dan echt sportief aan. Zijn prioriteit is dan ook duidelijk zijn verbruik minimaliseren. Onder de motorkap vinden we een 1,5-liter benzinemotor met 102 pk, gekoppeld aan een krachtige elektromotor van 136 pk en een batterij van 1,83 kWh. Het zijn vooral die laatste twee elementen die de MG3 Hybrid+ toelaten om zoveel mogelijk elektrisch te rijden.
4,4l/100 km in theorie
De MG3 Hybrid+ probeert zo veel mogelijk elektrisch te rijden, wat niet alleen aangenaam is achter het stuur, maar ook het verbruik zienderogen doet zakken. De officiële cijfers van 4,4 l/100 km en een CO2-uitstoot van 100 g/km zijn dan ook veelbelovend en werden bevestigd tijdens onze eerste test. Maar we wilden deze gegevens grondiger controleren tijdens een uitgebreide test in dagelijks gebruik.
Tijdens onze test in herfstige omstandigheden bleek dat de MG3 Hybrid+ regelmatig enkel op zijn elektromotor kan rijden. Zoals bij een volledig elektrische auto, is het zelfs mogelijk om de kracht van het regeneratieve remmen in drie niveaus aan te passen, wat helpt om de batterij maximaal op te laden bij het loslaten van het gaspedaal.
Goed op de snelweg en in de stad
In de praktijk was het verbruik op de snelweg het minst indrukwekkend, zonder echt tegen te vallen. Bij een constante snelheid van 120 km/u bleef het verbruik volgens de boordcomputer steeds onder de 6 l/100 km. In de stad, tijdens korte ritjes, noteerden we ongeveer 5,5 l/100 km, wat ook niet buitengewoon is.
Uitstekend buiten de stad
Het is op buitenwegen dat de MG3 Hybrid+ echt tot zijn recht komt. We noteerden 3,9 l/100 km tijdens een eerste rit over binnen- en gewestwegen, en vervolgens slechts 3,7 l/100 km op een traject van bijna 70 km op buitenwegen. De beste prestatie werd echter behaald tijdens een 20 km lange rit op de drukke Brusselse Ring (om het zacht uit te drukken), waar we een gemiddelde van slechts 3,5 l/100 km noteerden!
Conclusie
De MG3 Hybrid+ bevestigt ook in dagelijks gebruik zijn vermogen om zijn verbruik onder controle te houden. Deze efficiënte kleine Chinees wist minder dan 4 l/100 km te verbruiken op de meest gunstige routes, en nooit meer dan 6 l/100 km op de snelweg. Na in totaal meer dan 500 km te hebben gereden, kwam ons gemiddelde verbruik uit op slechts 4,7 /100 km, een mooie score! Met een tankinhoud van 36 liter haal je daarmee een autonomie van meer dan 750 km.