Tijdens het autosalon van Parijs hebben we de nieuwe Dacia Bigster uitgebreid kunnen verkennen! Hier is alles wat je moet weten in afwachting van onze eerste test.

Advertentie
Advertentie

Een robuuste SUV uit het C-segment

Zonder twijfel is de Dacia Bigster een echte SUV uit het C-segment. Met zijn lengte van 4,57 m, breedte van 1,81 m en hoogte van 1,71 m is het bovendien de grootste wagen die Dacia ooit heeft gebouwd. Dankzij zijn strakke lijnen, stevige carrosserie, opvallende wielkasten, velgen tot 19 inch en tweekleurige lak, valt hij overal op, zelfs in de drukke gangen van het autosalon van Parijs. Deze afmetingen zijn echter niet alleen voor de show.

Advertentie
Advertentie

De grootste en ruimste Dacia ooit...

De Dacia Bigster is niet alleen 23 cm langer en 5 cm breder dan de Duster, hij rust ook op een wielbasis van 2,7 m, 4 cm meer dan zijn kleinere broer. Deze extra centimeters zijn vooral merkbaar als je instapt, met name achterin. De tweede zitrij van de Bigster biedt namelijk aanzienlijk meer ruimte dan die van de Duster. Dacia beweert zelfs dat zijn nieuwe SUV de grootste hoofdruimte en beenruimte in zijn segment biedt, en dat geloven we graag! Zoek echter niet naar extra zitplaatsen in de kofferbak, die zijn er niet, zelfs niet als optie.

Hoewel de Dacia Bigster geen zeven zitplaatsen heeft, biedt hij wel een aanzienlijk laadvolume van 667 liter. Opnieuw claimt Dacia hiermee de grootste kofferruimte in zijn segment te hebben. En als je de achterbank neerklapt (in drie delen, 40/20/40), heb je niet alleen een vlakke laadvloer, maar ook een maximale laadlengte van 2,7 meter! Bovendien is de Bigster de eerste Dacia die beschikbaar is met een optionele elektrische achterklep, wat hem net dat tikkeltje praktischer maakt.

Advertentie
Advertentie

... maar ook de meest premium en luxueuze, of toch bijna

Naast zijn ruime interieur is de Bigster ook de meest "premium" Dacia tot nu toe. Om een luxueuzere ervaring te bieden, is hij uitgerust met een verhoogde middenconsole met armsteun, draadloze oplader en zelfs een gekoeld opbergvak. Daarnaast kan hij optioneel worden uitgerust met een digitaal instrumentenpaneel van 10,1 inch, bovenop het standaard meegeleverde 10,1-inch centrale aanraakscherm. Deze elementen geven een beetje een premium gevoel. Toch zijn veel interieurelementen van dezelfde harde kunststof als bij de Duster.

Advertentie
Advertentie

Hybride, benzine, LPG en zelfs vierwielaandrijving!

Goed nieuws: de Dacia Bigster biedt een breed scala aan motoren. Het is het eerste model van de Renault-groep dat wordt uitgerust met een hybride aandrijving van 155 pk, bestaande uit een viercilinder benzinemotor, een 1,2 kWh grote batterij en een automatische transmissie. Daarnaast is er de TCe 140, een 1,2 liter-driecilinder turbomotor met mildhybride 48 V-technologie, die 140 pk levert. De Dacia Bigster is eveneens beschikbaar op LPG, de ECO-G 140, die eveneens een mildhybride systeem heeft en een bereik van 1.450 km biedt met volle benzine- en LPG-tanks. Tenslotte is er ook een vierwielaangedreven versie beschikbaar, de TCe 130 4x4, eveneens met mildhybride technologie.

Behalve de 155 pk sterke ‘full hybrid’, zijn alle motoren van de Bigster gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Omdat hij op hetzelfde CMF-B-platform rust als de Duster, zal hij vermoedelijk even aangenaam rijden en buiten de gebaande paden even capabel zijn.

Nog onbekend: prijzen en beschikbaarheid...

Helaas zijn er nog enkele details niet bekend over de nieuwe SUV van Dacia. Vooral de lanceringsdatum en prijzen in België zijn nog een geheim, en dat is voor een Dacia natuurlijk essentiële informatie. Gezien de positionering van het merk en de prijs van de Duster, schatten we in dat de prijs van de Dacia Bigster waarschijnlijk onder de 30.000 euro zal beginnen.