Na vijf jaar van ontwikkelingswerk, 18 prototypes en 1,6 miljoen uur onderzoek is het Kroatische Rimac klaar met de eerste productieversie van zijn Nevera. Vanaf nu zal het bedrijf jaarlijks zo’n 50 stuks bouwen in zijn nieuwe fabriek in Zagreb, een proces dat manueel plaatsvind en zo’n 5 weken duurt. Ze worden aan klanten geleverd via 25 officiële dealers, waarvan één in Brussel.
De definitieve specificaties van de Nevera: vier elektromotoren met samen 1.914 pk, een koppel van 2.360 Nm en van 0 naar 100 km/u in minder dan 2 seconden en een top van 412 km/u! Met zijn 120 kWh grote batterij komt de Nevera officieel zo’n 550 km ver op één batterijlading.
Kroatië – Italië
Pininfarina de handschoen op om Rimac het vuur aan de schenen te leggen, en start in het Italiaanse Cambiano, in de buurt van Turijn, met de bouw van zijn elektrische Battista. En ook de Italianen citeren daarbij straffe cijfers: meer dan 1.900 pk en een koppel van 2.340 Nm, ook hier goed voor voor een sprint van 0 naar 100 km/u in minder dan 2 seconden, maar de topsnelheid is met 350 km/u iets lager. Het 120 kWh grote batterijpakket van de Battista wordt geleverd door… Rimac, en zorgt voor een rijbereik van zo’n 500 km.
Hoewel de prestatiecijfers van de Battista en die van de Nevera gelijkaardig zijn, doet Pininfarina er dubbel zo lang over om een auto in elkaar te zetten, zo’n 10 weken, of 10 mensen die 1.250 uur in de weer zijn. Voor de nog exclusievere Battista Anniversario worden dat zelfs 1.340 uren. In het totaal worden er niet meer dan 150 Battistas gebouwd die aan de man gebracht worden via één van de 25 verdeelpunten van Pininfarina, waarvan ook één in Brussel.