Het Duitse bedrijf Job maakt al langer thermische zekeringen die bijvoorbeeld gebruikt worden in sprinklersystemen. Het principe is dat een glazen buisje onder invloed van hitte barst en daarmee de blusinstallatie in gebouwen automatisch in werking doet treden. Met de e-bulb heeft Job het principe nu licht aangepast om beginnende elektrische branden in de kiem te smoren. En dat kan ook voor auto’s praktisch zijn.

De oorzaak aanpakken

De e-bulb maakt gebruik van een glazen buisje dat dienst doet als stroomonderbreker wanneer de temperatuur van elektrische componenten te hoog oploopt. Als er geen stroom meer tot bij het component komt, zal de temperatuur niet meer hoger oplopen. Wanneer het glazen buisje ontploft, onderbreekt het niet enkel de stroom, maar komt er ook een vloeistof vrij die ontwikkeld is door 3M en de eventuele startende brand kan blussen, geen elektriciteit geleidt en niet schadelijk is voor het milieu. Het voordeel is dat er automatisch snel en lokaal ingegrepen wordt wanneer er vuur ontstaat, om zo erger te vermijden.

In auto’s zit steeds meer elektronica en een brand kan grote gevolgen hebben. Vooral bij elektrische auto’s, die overigens niet vaker het slachtoffer zijn van autobranden, is een brand moeilijk te blussen omdat er door de hitte een kettingreactie ontstaat in een batterij. Elektrische auto’s die brand vatten moeten over het algemeen 24 uur volledig ondergedompeld worden in water om het vuur te blussen, al zijn er ook alternatieven. De Job e-Bulb moet vermijden dat het zover komt.


?