20200330092756plug-in.jpg

Jato Dynamics, een consultancybureau gespecialiseerd in de verkoopcijfers van nieuwe auto’s, heeft zijn analyses van de maand februari gepubliceerd. Februari, dat betekent dat er nog geen sprake was van Covid-19 of lockdowns in Europa en bovendien was het een schrikkelmaand, met een dag extra. Toch deed de markt het slecht: in februari zijn in Europa 1.063.264 nieuwe auto’s ingeschreven, tegenover 1.148.775 in dezelfde maand in 2019, een daling van 7 procent. In januari lag de daling ook al op 7,6 procent, dus de trend was duidelijk. Opmerkelijk is dat binnen die context de vraag naar elektrische en plug-inhybride modellen net is toegenomen: in absolute zin zijn de voorbije maand 92 procent meer EV’s verkocht dan in februari 2019, terwijl de inschrijvingscijfers van PHEV’s zelfs met 153 procent zijn gestegen. In absolute cijfers blijven hun verkoopcijfers echter beperkt, met net geen 40.000 elektrische modellen en bijna 29.000 stekkerhybrides, waarmee ze goed zijn voor een algemeen marktaandeel van 6,6 procent. Als we daar nog de ‘gewone’ hybrides bijtellen, dan heeft 13 procent van de Europese autokopers voor een model met een alternatieve aandrijflijn gekozen.

20200330092754jato.png

SUV’s vertragen (niet?)

Andere opvallende conclusies: de eeuwige bestseller Volkswagen Golf heeft zijn troon moeten afstaan aan de Renault Clio. Natuurlijk is de Golf wel net bezig met een generatiewissel waardoor de inschrijvingscijfers even een dipje ondervinden, terwijl de Clio-productie op volle toeren draait. Jato vertelt verder dat de populariteit van SUV’s lijkt te tanen omdat hun inschrijvingen met 1,7 procent zijn gedaald, maar binnen een markt die met 7 procent is gekrompen betekent dat wel dat ze hun marktaandeel nog vergroten tot 39 procent.

20200330092756jato.png