Ondanks zijn nummer 4, zit de nieuwste creatie van Polestar in werkelijkheid tussen de huidige berline 2 en de grote SUV 3 in. Hij ziet er wat dynamischer uit dan die eerste, maar is wel 24 cm langer, 15 cm breder en 6 cm hoger dan het ‘instapmodel’ van Polestar. Zijn tweedelige lichtsignatuur doet dan weer denken aan die van de 3. Maar het meest opmerkelijke aan de Polestar 4 is natuurlijk zijn achterklep zonder achterruit!



Geen achterruit, wel veel ruimte

Die volle achterklep is echter niet zo hinderlijk als je eenmaal bent ingestapt, of toch niet als je achterin zit. Dankzij het grote panoramadak dat (optioneel) elektrochromatisch kan worden gemaakt en dus verduisterd kan worden met een druk op de knop, maar ook dankzij zijn wielbasis van 3 m, voel je je allerminst ingesloten op de achterbank. Integendeel, want de knie- en hoofdruimte zijn simpelweg royaal! Alleen jammer dat de hoge bodem het niet mogelijk maakt om je voeten onder de voorzetel te schuiven. De koffer van de Polestar 4 is ook groot genoeg, met een volume van 526 tot 1.536 liter. Een tweede laadruimte van 15 liter, net groot genoeg om een Type 2-laadkabel weg te steken, is aanwezig onder de motorkap.



Groot horizontaal scherm

Vooraan zijn de materialen en afwerking van een goede kwaliteit en in lijn met wat we al eerder hebben gezien in de andere modellen van het merk. Wat wel anders is dan in de andere Polestars, is zijn centrale scherm van 15,4 inch, dat in dit geval horizontaal is geplaatst. Het wordt wel nog steeds aangedreven door Google en lijkt net zo reactief en gemakkelijk in gebruik als het display in de Polestar 2. Tenslotte is er nog een digitaal instrumentenpaneel, met een minimalistische look en een formaat van 10,2 inch, bijgestaan door een optioneel head-up display van 14,7 inch.



Tot 400 kW (544 pk) en 686 Nm of 610 km autonomie

Er zijn momenteel twee versies beschikbaar van de Polestar 4, allebei uitgerust met een batterij van 100 kWh. Met zijn enkele motor op de achteras beschikt de Long Range Single Motor over 200 kW (272 pk) en 343 Nm, om in 7,1 seconden naar 100 km/u te kunnen sprinten. Deze versie is beschikbaar vanaf 64.800 euro en haalt tot 610 km autonomie. De Long Range Dual Motor heeft dan weer een vanafprijs van 72.800 euro en ontwikkelt 400 kW (544 pk) en 686 Nm koppel! Deze dubbel zo krachtige versie kan dan ook in amper 3,8 seconden van 0-100 km/u sprinten, waarmee dit de snelste Polestar tot nu toe is! Je offert er wel wat rijbereik voor op, want de Dual Motor haalt maximaal 580 km. De 400 V-architectuur van de batterij staat een maximaal laadvermogen van 200 kW toe, waarmee je van 10 tot 80% kan snelladen in een halfuur.

Goede eerste indruk die in augustus wordt bevestigd?

Het nieuwste model van Polestar maakt in ieder geval indruk, en dat zowel op papier als in het echt. Het valt nog te bezien of deze goede eerste indruk wordt bevestigd wanneer we eindelijk achter het stuur kruipen. We hopen dat deze eerste test rond augustus kan doorgaan, wanneer de eerste exemplaren in Europa worden geleverd.