De concept Precept is “een uitzicht geeft op toekomstige modellen en die de manier toont waarop we innovatie zullen gebruiken om onze impact op het milieu te minimaliseren,” zo vertelt Thomas Ingenlath, CEO van Polestar
Dankzij de lange wielbasis van 3,1 meter is er ruimte voor “een groot batterijblok” (zonder meer technische details) en komt ook veel beenruimte vrij voor de passagiers achterin.
Qua uiterlijke details valt de ‘Smart Zone’ op, die het traditionele radiatorrooster vervangt. De elektrische conceptcar verbergt daar de veiligheidssensoren (twee radars en een hogeresolutiecamera) achter een klein transparant scherm.
De GT-conceptcar heeft ook geen achterruit meer. Die is vervangen door een groothoekcamera voor voldoende zicht naar achteren. Daardoor kan het glazen dak doorlopen tot net achter de achterpassagiers maar kan ook de kofferklep verder openen en is hij praktischer, zo beweert Polestar. Enkel praktijktests zullen kunnen uitwijzen of we niet toch liever een goede oude achterruit hebben…
Aan boord valt de jongste evolutie op van het infotainmentsysteem dat Polestar en Google samen hebben ontwikkeld. Het combineert een groot aanraakscherm van 15 duim in portretopstelling met een scherm van 12,5 duim als instrumentenbord. Het systeem heeft een eye-trackingfunctie waarmee de bestuurder met een eenvoudige blik menu’s en functies kan instellen.
Polestar legt verder veel nadruk op de aanwezigheid van talrijke gerecycleerde materialen aan boord. De oppervlakken van de stoelen zijn bijvoorbeeld gemaakt uit gerecycleerde PET-flessen en de dwarsvlakken en hoofdsteunen zijn gemaakt op basis van vinyl uit gerecycleerde kurk terwijl de vloermatten van gerecycleerde visnetten komen. Al die elementen moeten “de nieuwe topluxe aantonen die de conventies van leer, hout en chroom overstijgen”.