Je zou het op basis van deze eerste foto's niet meteen zeggen, maar Porsche heeft de 911 compleet vernieuwd. De mythische Duitse sportwagen blijft trouw aan zijn succesrecept: geen revolutie, maar evolutie. De grote veranderingen zitten onder het koetswerk.
De ronde koplampen en de wulpse schouders laten er geen twijfel over bestaan: dit is een 911. Aan de buitenkant onderscheidt de nieuwe generatie (codenaam 991) zich van de huidige (codenaam 997) door de vorm van de led-dagrijlichten, de grotere luchtroosters, de zijspiegels op het plaatwerk van de deur en de strakkere achterlichten. De 911 oogt opnieuw zeer dynamisch, maar zal de trouwe fans zeker niet van hun stuk brengen.
Zeven versnellingen
Het grote nieuws bevindt zich dan ook onder het nieuwe koetswerk. De 3.6 boxermotor van de Carrera ruimt plaats voor een kleinere en tegelijk sterkere 3.4 met 350 pk, terwijl een 3.8 met 400 pk de Carrera S aandrijft. Beide versies zijn niet alleen leverbaar met de bekende PDK-automaat met dubbele koppeling, maar ook met een manuele zevenversnellingsbak. Je leest het goed: zeven versnellingen!
Groter en lichter
De nieuwe 911 is 5,6 cm langer dan het huidige type. Zo werd de wielbasis langer voor meer interieurruimte. Toch neemt het gewicht van de auto niet toe. Door intelligent materiaalgebruik wist Porsche zelfs een paar tientallen kilo's te winnen in vergelijking met de huidige 911.
Porsche presenteert de nieuwe 911 in september op de IAA in Frankfurt. Eerst als coupé, maar later staat er ook weer een cabriolet op het programma en volgen nog straffere motorversies.