Voor het eerst in de geschiedenis van de Porsche 911 was de jongste generatie (992) bij zijn lancering enkel nog verkrijgbaar met een gerobotiseerde PDK-versnellingsbak. Met zijn 8 verhoudingen is die bijzonder efficiënt, maar daarmee kan hij in de ogen van puristen niet op tegen het authentieke rijplezier van een handbak. Porsche heeft hun smeekbede aanhoord en biedt voortaan een handgeschakelde zevenversnellingsbak aan. Op papier gaan de prestaties er lichtjes op achteruit: een paar tienden van een seconde hier, een paar km/u daar. Maar wie ligt daar echt van wakker?

Moeten we daar nu blij mee zijn?

Er schuilen echter drie addertjes onder het gras: deze bak is voorlopig enkel verkrijgbaar op de Amerikaanse markt, die verlekkerd is op sportwagens met drie pedalen. Porsche spreekt nog niet over een introductie van deze variant in Europa, al zou het ons verrassen moest dat er nooit van komen. En tot slot meldt het merk trots “geen supplement” aan te rekenen voor deze manuele versnellingsbak. Moeten we de Duitsers daar nu voor bedanken? Of mogen we erop wijzen dat de handbak voordien nog 2.000 euro minder duur was dan de automaat? Maar goed, de Porsche 911 is niet voor niets de auto met de grootste winstmarge ter wereld. Tot slot moeten we nog aangeven dat deze bak (voorlopig?) enkel verkrijgbaar is op de Carrera S en 4S en op de cabrioversies.