Vol karakter

Vergeet het beeld van de “911 met korting”. De Boxster heeft zijn eigen identiteit, vooral door zijn duidelijk verschillende stijl. De foto’s doen hem geen eer aan: je moet hem in het echt bewonderen. Omdat hij elementen van de Carrera GT overneemt, kon je vrezen dat de Boxster een vreemd plakwerk zou worden, een milkshake zonder smaak. Maar dat is helemaal niet zo. Met zijn wielen op de vier hoeken, zijn gedrongen allures, zijn leuke uiterlijk en strakke lijnen, presenteert de Boxster een heel eigen karakter.     

Streng regime

Het gewicht is de vijand. Het spreekt niet voor zich om een laag gewicht en een gedroomd silhouet te combineren met de comfort- en veiligheidsnormen van vandaag. De ingenieurs breken er hun hoofd over, maar Porsche is er toch in geslaagd ongeveer dertig kilogram te winnen op deze Boxster S met PDK-versnellingsbak.

Onveranderd concept

Ondanks de vele veranderingen blijft de Boxster in grote mate trouw aan zichzelf. De motor ligt nog altijd centraal en het interieur telt maar twee zitplaatsen onder het stoffen dak. En wat voor een dak! Het opent en sluit in nauwelijks negen seconden. Nog goed nieuws: deze operatie kan al rijdend tot 50 km/u.   

In de eerste plaats een Porsche

Nadat je de deur hebt geopend, ontdek je een zeer uitnodigend interieur voor een roadster. Je neemt er met gemak plaats om een typisch Porsche-universum te ontdekken. Het contact staat dus links, de ergonomie is feilloos en de toerenteller prijkt in het midden. Nochtans merken we enkele veranderingen op, zoals het gebruik van de centrale console of de instrumenten die nu ook informatie van de gps en de boordcomputer bevatten. Een geavanceerde en toch zeer sportieve sfeer.  

Durven we?

Verleid door deze chique, sportieve en ergonomische sfeer durf ik de sleutel om te draaien. De flat six laat zijn rauwe, beloftevolle stem horen. Vreemd genoeg onderging de motor van de Boxster S niet zo grondige aanpassingen als die van de basis-Boxster. 

De 3.4 zoekt zijn 321 paarden hoog in de toeren, bij 6.700 tr/min. Ook het koppel ligt hoog: 360 Nm tussen 4.500 en 5.800 tr/min. De Boxster is dus sportiever maar ook zuiniger dan ooit, met een gemiddelde van 8 l/100 km (CO2-uitstoot 188 g/km). Het bewijs dat een sportieveling met een grote atmosferische motor niet noodzakelijk brandstof zuipt zoals een cargovliegtuig.

Mechanische feeling

Net als alle moderne sportwagens ligt de Boxster rustiger in de hand. Hij rijdt als een trein maar heeft iets dat ons prikkelt, een suggestie van zijn ware potentieel. De Boxster heeft een zeer mechanische feeling die vandaag uniek is, want de meeste sportievelingen verzachten hun karakter. Van bij het eerste manoeuvre voelen we de snedige voortrein met de consistente, natuurlijke maar toch elektrisch bekrachtigde besturing.

De transmissie, een PDK-bak, voert zijn taak bijzonder snel uit. Hij heeft een vrijloopfunctie en herneemt met een kleine dot gas. En dan is er nog de motor, die hees klinkt bij lage toeren maar er perfect kan blijven draaien. Een rustig ritje ligt hem wel, maar zelfs dan voel je zijn sportieve temperament.

Sportief tempo

Dan komt een bochtige weg, die van nature bestemd is voor de Boxster. Een adaptieve PASM-schokdemping, zelfblokkerende mechanische achterbrug, PTV-systeem dat het koppel tussen de achterwielen verdeelt, verlengde wielbasis tegenover de vorige Boxster en stijf koetswerk: niets werd aan het toeval overgelaten.   

De Boxster rijdt absoluut verbluffend. Zijn weggedrag is uitzonderlijk goed en snedig, de grip is hallucinant. Een raket die aan grond kleeft! Ik denk objectief te mogen stellen dat een seriewagen nooit zo’n indruk van rijgemak en -precisie heeft achtergelaten. Mik op de koord van de bocht met je ogen en alles verloopt met sprekend gemak en een ontwapende doeltreffendheid. Het lijkt wel een barchetta uit de autosport, maar dan met comfort. Zelfs zonder de zeer dure optionele carbon-keramische exemplaren zijn de remcapaciteiten indrukwekkend.

Passende muziek

Onze Boxster S beschikte helaas niet over de sportuitlaat, maar bleek toch muzikaal. De flat six klinkt een beetje ernstig en hees bij lage toeren. De stem verheldert bij gemiddelde toeren en eindigt in een partitie van hoge tonen. Opwindend! De motor is soepel en zacht onder 4.500 tr/min en laat daarboven zijn cavalerie los. Hij gaat door tot de rode zone bij 7.500 tr/min. Wat een plezier!

In de Sport-stand krijgt de versnellingsbak een miraculeuze doping, waardoor hij snel terugschakelt en elke vorm van freewheelen achterwege laat. In de Sport Plus-modus worden de reacties nog steviger en hangt de wijzer van de toerenteller voortdurend in het laatste derde. Dan is er nog de manuele modus, die perfect schakelt en pas echt bruikbaar wordt met het optionele sportstuur met schakelpaletten.

Dagelijks gebruik

Een roadster is per definitie een egoïstische auto, maar dat weerhoudt de Boxster er niet van om relatief praktisch uit de hoek te komen: de twee kofferruimtes hebben samen een volume van 280 liter. Het aantal opbergvakken binnenin is uiteraard beperkt. Bij dagelijks gebruik waarderen we de kwaliteit van geluiddemping in het algemeen en vooral die van het stoffen dak, de krachtige geluidsinstallatie (die soms overtroffen wordt door de zes trompetten die achter de oren liggen), de tolerante PASM-schokdemping, de isolatie van windgeluiden en het uitstekende PCM-infotainmentsysteem dat gemakkelijk gekoppeld wordt aan je smartphone of muziekbestanden. 

Last but not least: met een rustige rechtervoet is het mogelijk om minder dan 9 l/100 km te verbruiken. Bij gebruik op auto(snel)wegen en af en toe in de stad, kwam mijn gemiddelde uit op 10,5 l/100 km. De hoge toeren hebben we onszelf nochtans niet ontzegd. Een gevarieerd parcours afgelegd met een ecologische rijstijl werd zelfs bekroond met een gemiddelde van 7,9 l/100 km.

Budget

Hier wordt het een pijnlijke zaak. De Boxster zonder extra’s kost 50.336 euro, de Boxster S 61.347 euro of 64.433 euro in de versie met PDK-versnellingsbak. Met een ongeveer gelijk vermogen is dat zo’n 5.500 euro duurder dan een BMW Z4 35is, 9.500 euro meer dan een Mercedes SLK 350 en, je ziet het goed, 18.000 euro meer dan een Nissan 370Z Roadster. Met gelijke uitrusting wordt de kloof hopeloos. Het is natuurlijk ook de sterkste en meest prestigieuze roadster van allemaal.

Porsche biedt zo goed als alle uitrusting aan, maar bijna altijd in optie. De snelheidsregelaar, het windscherm, de Park Assist, de telefoonkit, de klimaatregeling met twee zones, de elektrische zijspiegels, de zelfsper, het volledig lederen interieur, …: het is allemaal optioneel. Een onmogelijke opdracht om onder 15.000 euro aan opties te blijven.

Conclusie

“De Porsche voor de armen”, “de Porsche voor vrouwen”: de Boxster kreeg al allerlei bijnamen. Hij antwoordt vandaag op magistrale wijze: het design is mannelijker dan ooit, hij behoudt zijn mechanische toets ondanks de geavanceerde technologie en rijdt dynamischer dan sommige hoger aangeschreven sportwagens. Rest nog de stevige prijs. Toch niet zo arm dus, de Boxster-klanten.