20210719082504porsche(2).jpeg

Het is een understatement om te zeggen dat Porsche in topvorm verkeert. Sinds begin dit jaar heeft het merk wereldwijd al meer dan 150.000 auto’s ingeschreven. Dat is 31 procent groei in vergelijking met vorig jaar, een record. Het merk kent het meeste succes in de VS. De leveringen zijn er sterk toegenomen tot meer dan 44.000 exemplaren, tegenover iets minder dan 30.000 een jaar geleden.

SUV’s en Taycan

20210719082504porsche(1).jpeg

Veel van die 150.000 auto’s zijn niet verrassend SUV’s. De Cayenne wordt het meest gesmaakt, maar wordt heel nauw op de hielen gezeten door de Macan. Na die twee volgt de 911 op een bijna gelijke stand met de Taycan. Jawel, de klant is even verzot op de elektrische sportwagen van Porsche als op de legendarische 911.

Steeds meer elektrisch

20210719082505porsche(1).jpg

De Taycan spreekt enorm aan, want halverwege 2021 zijn er al even veel exemplaren van verkocht als in heel 2020. Elektrisch rijden is in zwang bij Porsche, vooral dan in Europa, zo vertelt Detlev von Platen, belast met verkoop en marketing: “De elektrificatie neemt in alle streken toe. In Europa is vandaag zowat 40 procent van alle nieuw ingeschreven voertuigen uitgerust met een elektromotor – puur elektrisch of plug-inhybride.” En het ziet er niet naar uit dat dit succes gaat afnemen, want de orderboekjes zijn al vol.