20210719083215rov1.jpg

De ontwikkeling van de 75 begon voor de overname door BMW, maar de Beiers brachten al hun kennis aan voor de lancering van het model… samen met hun 2.0-dieselmotor uit de 3-Reeks. Toen hij in 1999 op de markt kwam kreeg de Rover 75 een heel warm onthaal van het publiek en de pers, die zijn comfort en interieurafwerking loofden. De 75 was een echte erfgenaam van de Britse knowhow in het ontwerpen van interieurs en nam duidelijk afstand van sportiviteit ten voordele van een zekere vorm van levensgenieterij. Dat leverde hem aan de overkant van het Kanaal heel goedkope verzekeringstarieven op.

20210719083216rov3.jpg

Geraffineerde motoren

Rover bood onder de motorkap een breed gamma aan benzines aan: 1.8-viercilinder van 120 pk, 2.0-V6 met 150 pk en 2.5-V6 met 177 pk. Later in zijn carrière werd de kleinste V6, die kritiek kreeg om zijn gebrek aan koppel bij lage toerentallen, vervangen door een 1.8-turboviercilinder met hetzelfde vermogen. De Beierse dieselmotor van 2,0 liter ontwikkelde aanvankelijk 116 en later 136 pk.

20210719083216rov2.jpg

V8

Tot slot lepelde Rover bij wijze van afscheidscadeau een totaal onverwachte motor in de neus van de 75: een V8 uit de Ford Mustang, van 4,6 liter en met een vermogen van 260 pk. In tegenstelling tot zijn neef MG ZT (die niet meer was dan een soort tuningversie van de 75) koppelde hij de achtcilinder enkel aan een automatische versnellingsbak. Nog verrassender is dat de 75 met deze motor omschakelde van voor- naar achterwielaandrijving.

20210719083216rov4.jpg

Wat je moet weten

Ondanks een facelift in 2004 en een heel praktische breakversie waren de verkoopcijfers nooit hoog genoeg om het merk te redden. BMW had ondertussen zijn aandelen van de hand gedaan, waardoor Rover financieel in zwaar weer verkeerde en uiteindelijk in 2005 over de kop ging. Toch kende de 75 nog een laatste etappe in zijn carrière onder de vleugels van de SAIC-groep, die hem als Roewe 750 op de markt bracht.

?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: