Porsche breidt het gamma van zijn elektrische SUV uit en voegt Macan- en Macan 4S-versies toe, naast de begin dit jaar al voorgestelde Macan 4 en Macan Turbo. Welke variant van de elektrische Porsche Macan is dan het meest interessant? We leggen het verschil uit tussen al deze versies.

De nieuwe instapversie van de elektrische Porsche Macan is de eerste met slechts één elektromotor, die op de achteras wordt geplaatst. Een motor die tot 265 kW (360 pk) en 563 Nm ontwikkelt, waarmee de Duitse elektrische SUV in 5,7 seconden naar 100 km/u sprint. Zijn topsnelheid bedraagt dan weer 220 km/u. Hoewel het de basisversie is van het gamma, krijgt de Macan zonder achtervoegsel wel dezelfde batterij van 100 kWh als elke andere variant, de topversie Turbo incluis. Dat levert hem een WLTP-autonomie op van maximaal 641 km! En met een vanafprijs van 84.500 euro is het ook de goedkoopste elektrische Macan die je kan krijgen, maar natuurlijk ook de langzaamste en de enige zonder vierwielaandrijving...

Vierwielaandrijving voor 3.600 euro extra

De Macan 4 kennen we al beter, want deze versie konden we in april al testen. Hij is 300 kW (408 pk) en 650 Nm sterk en kan dankzij zijn twee motoren in 5,2 seconden van 0 tot 100 km/u sprinten, voor een identieke topsnelheid van 220 km/u. Net als elke andere elektrische Macan krijgt hij een batterij van 100 kWh, waarvan 95 kWh effectief bruikbaar, goed voor een WLTP-autonomie tot 613 km. Met een vanafprijs van 88.100 euro is hij slechts 3.600 euro duurder dan de Macan met achterwielaandrijving, waarvoor je wel 35 kW (48 pk) en twee extra aangedreven wielen krijgt.

Macan 4S: amper minder ver, maar wel veel sneller

De elektromotoren van de Macan 4S zijn nog iets krachtiger dan die van de Macan 4 en ontwikkelen een totaal van 380 kW (516 pk) en 820 Nm! Daarmee duurt de sprint naar 100 km/u nog maar 4,1 seconden en kan hij doorstoten tot een topsnelheid van 240 km/u. Zijn batterij van 100 kWh levert hem dan weer een actieradius van 606 km op. De Porsche Macan 4S is al te bestellen vanaf 95.300 euro. Hier is de meerprijs ten opzichte van de Macan 4 wat hoger: 7.200 euro. Maar je krijgt er ook veel krachtigere prestaties voor terug: 80 kW (108 pk) en 170 Nm extra, 1,1 seconde minder van 0-100 km/u en een 20 km/u hogere topsnelheid. En dat terwijl je maar 7 kilometertjes autonomie moet opofferen. Niet slecht.

Macan Turbo: veruit de snelste, maar ook de duurste!

Met zijn 470 kW (639 pk), 1.130 Nm koppel, zijn 0 tot 100 km/u in een pijlsnelle 3,3 seconden en zijn topsnelheid van 260 km/u is de Macan Turbo duidelijk de snelste van het gamma! Met zijn maximale WLTP-autonomie van 591 km is hij echter ook de minst zuinige. En met zijn vanafprijs van 120.700 euro is het bovendien veruit de duurste elektrische Macan van allemaal! Het verschil met de 4S bedraagt namelijk 25.400 euro, of zelfs 36.200 euro meer dan de instapversie van de Macan, die bovendien 50 km meer rijbereik haalt uit dezelfde batterij. Het is dus maar de vraag of de prestaties van de Turbo zijn geld waard zijn...

Ook de configurator breidt uit

Porsche maakt ook van de komst van deze twee nieuwe varianten van de elektrische Macan gebruik om een nieuwe lakkleur Slate Grey Neo, nieuwe 20-inch velgen en een Off-Road Design Package toe te voegen aan de configurator van de SUV. Die laatste geeft de Macan specifieke bumpers, zijschorten, dakrails en velgen. Samen met de adaptieve luchtvering krijg je daarmee ook 10 mm extra bodemvrijheid voor een totaal van 195 mm in de normale stand. Het transformeert de elektrische Macan niet tot een extreem terreinbeest, maar deze aanpassingen zouden hem wel iets meer op zijn gemak moeten maken naast de gebaande paden.