Bij zijn lancering in november bracht Porsche de derde generatie Panamera uit met drie motorisaties, waarvan één plug-inhybride: de 680 pk sterke Turbo E-Hybrid, met zijn 4 liter-V8 en een elektromotor van 140 kW (190 pk). Op voorhand werden er echter vier hybrides beloofd, waarvan we er nu nog twee voorgeschoteld krijgen: de meer bescheiden Panamera 4 PHEV en 4S PHEV, beiden op basis van de 2,9 liter-V6 die in heel wat Porsche-modellen zit, waaronder ook de niet-hybride instapversie van de Panamera.
4 of 4S E-Hybrid
In het geval van de Panamera 4 E-Hybrid is deze benzinemotor teruggeschroefd tot 224 kW (304 pk), wat een systeemvermogen oplevert van 346 kW (470 pk) en 650 Nm. Daarmee snelt deze ‘instapversie’ nog steeds in 4,1 seconden van 0-100 km/u, voor een topsnelheid van 280 km/u. De 4S E-Hybrid rekent dan weer op een 260 kW (353 pk) sterke V6, voor een systeemvermogen van 400 kW (544 pk) en een maximaal koppel van 750 Nm. Deze versie kan in 3,7 seconden van 0 tot 100 km/u sprinten en blijft accelereren tot 290 km/u.
Tot 96 km elektrisch
Beide versies krijgen dezelfde batterij als in de Turbo E-Hybrid, met een brutocapaciteit van 25,9 kWh en een elektrisch rijbereik tot 96 km. Porsche heeft het hybridesysteem van de Panamera ook verder geoptimaliseerd, met een hoger recuperatievermogen voor de elektromotor (die in de PDK-versnellingsbak zit geïntegreerd) en een interne AC-lader tot 11 kW, waarmee de batterij in 2 uur en 39 minuten opgeladen kan worden. Snelladen op gelijkstroom kan helaas niet. De Sport- en Sport Plus-rijmodi zijn tenslotte nog verbeterd en kunnen nu ook bij een lagere laadstatus het maximale vermogen leveren.
Vanaf 128.040 euro
Zowel de Porsche Panamera 4 E-Hybrid als de Panamera 4S E-Hybrid zijn vanaf nu te bestellen, voor een minimumprijs van respectievelijk 128.040 euro en 143.520 euro. Daarmee zijn ze aanzienlijk goedkoper dan de Turbo E-Hybrid (199.620 euro). Dan valt het enkel nog te bezien wat die vierde PHEV-versie wordt. Misschien wel een Turbo S E-Hybrid met meer dan 700 pk om de concurrentie aan te gaan met de Mercedes-AMG GT 4 Door 63 S E Performance?