Een dieselvariant van de berline van Porsche ontbreekt (voorlopig?) nog, maar er komt wel een hybride. En die maakt de afwezigheid van een diesel in het gamma meer dan goed met een mussendorst (voor dit segment dan toch): 6,8 l/100 km of een CO2-uitstoot van 159 g/km.
Elektrische motor in sandwich
De hybridemodule ligt als een sandwich tussen de motor en de versnellingsbak. De technische gegevens zijn meer dan behoorlijk voor een luxeberline: een 3.0 V6 met 333 paarden en een Tiptronic-automaat met acht versnellingen. Een kleine elektrische motor komt het feestje opvrolijken met nog eens 47 paarden.
De kenners hebben het al begrepen: deze aandrijflijn wordt overgenomen uit de Cayenne S Hybrid. Met één klein verschil: het gaat hier om achterwiel- in plaats van vierwielaandrijving. De elektromotor kan de Panamera zelfstandig aandrijven over een afstand van maximaal twee kilometer. Deze aandrijfmodus maakt een topsnelheid van 85 km/u mogelijk. Net als in de Cayenne Hybrid wordt de verbrandingsmotor afgesneden zodra je het gaspedaal lost.
270 km/u
Qua prestaties is dit overduidelijk een Porsche: zes seconden van 0 tot 100 km/u en een topsnelheid van 270 km/u. Het verbruik valt gunstiger uit dan bij de concurrentie met een gemiddelde van 6,8 l/100 km. Maar om dat resultaat te bereiken, moet je wel specifiek voor dit model ontwikkelde Michelin-banden aankruisen op de optielijst. Met standaardbanden stijgt het verbruik tot 7,1 l/100 km of een CO2-uitstoot van 167 g/km. Nog altijd een eervol resultaat.
Porsche maakte de Belgische prijzen nog niet bekend, maar kondigt aan dat dit model in juni 2011 bij de dealers staat. De Panamera S Hybrid is standaard uitgerust met een ruitenwisser achteraan, een adaptieve ophanging (PASM) en Servotronic-stuurbekrachtiging, een uitrusting die dus nog een beetje rijkelijker is dan in de Panamera S met V8-motor.