François Piette

15 FEB 2011

Deze sushi geeft het maximum

De Yaris Verso heeft zeker geen schoonheidsprijzen gewonnen, maar deze kleine auto had wel de verdienste om een volledig nieuw segment te introduceren, dat van de monovolume uit het B-segment. Met een zeker succes, trouwens. Het maximum halen uit minimale afmetingen, dat is ook het credo van de nieuwe Verso-S.

S, maar niet voor Sport

Met maximaal 99 paarden onder de rechtervoet bestaat er geen twijfel over dat de S in de naam Verso-S niet voor sport staat. In het logo op de kofferklep wordt ze trouwens in het groen geverfd en niet in het rood. Nee, de S refereert hier aan small, spacious and smart of  klein, ruim en intelligent. Als de natuur jou een gulle lengte heeft toebedeeld en je de gewoonte hebt om alle auto's kleiner dan 4,5 meter te negeren, maak dan even een uitzondering voor deze Verso-S. Hoewel hij minder dan 4 meter lang is, biedt hij erg veel ruimte. Het is een krachttoer dat deze Toyota vier volwassenen uitstekend kan vervoeren. En jouw passagiers hoeven geen smurfen te zijn.

Moduleerbaarheid

De moduleerbaarheid is traditioneel een sterk punt van dit type auto. Toyota biedt een kofferruimte met dubbele bodem, handig om enkele favoriete eetwaren te verbergen voor jouw diëtiste. Bovendien kun je de hoek van de rugleuning van de achterzetels verstellen of de zetels neerklappen en een vlakke laadvloer vormen als de dubbele koffervloer in zijn hoogste positie staat. Nu we het toch over de koffer hebben: die is minstens 420 liter groot. Hoe Toyota het voor elkaar heeft gekregen om een handige koffer en ruim interieur te verpakken in een lengte van minder dan 4 meter? Door de plaats voor de mechanische onderdelen tot het minimum te beperken, zoals de eerste Mini.

Benzine of diesel

Toyota levert twee motoren, een benzine en een diesel. Afgaande op de eerste bestellingen is de benzine het populairst met een marktaandeel van 60 procent, waarvan 13 procent uitgerust met een automatische versnellingsbak met continu variabele transmissie (CVT). Die heet Multidrive S en is specifiek voor dit model.

Onder de motorkap ligt een 1,33 liter die we al kennen uit de Yaris, Urban Cruiser, iQ en Auris. Hij levert 99 pk en verrast vooral door zijn CO2-uitstoot van 127 g/km, wat er een van de beste leerlingen van de klas van maakt. De balans had nog positiever kunnen zijn met een start-stopsysteem, maar dat is niet beschikbaar in België. De reden is eenvoudig: met zo'n systeem zou de Verso-S nog altijd geen aanspraak maken op een overheidspremie en het kost toch 200 à 300 euro om een start-stopfunctie te plaatsen. Zelfs een merk met een groen imago denkt dus eerst aan de portefeuille... Ook op de diesel, een 1.4 D-4D met 90 pk, ontbreekt een start-stopfunctie. De twee motoren worden standaard geleverd met een manuele zesbak. Dat is een applausje waard, want de meeste Europeanen houden het op vijf versnellingen.

Belgen verkiezen Luna

Van de vier uitrustingsniveaus is de middelste het populairste: 60 procent van de verkoop in België. Deze versie heet Luna en beschikt over manuele klimaatregeling, Toyota Touch (een interface met aanraakscherm die je kunt verbinden met een iPod, USB-stick, ...), een stuurwiel en versnellingspook in leder, elektrische ruiten, stuurbediening, zeven airbags, enzovoort. De Luna kost 17.205 euro als benzine en 19.210 euro als diesel (waarvan je wel nog 3 procent premie mag aftrekken). Een leuke optie is het panoramische dak voor 450 euro.

Achter het stuur

Met mijn forse lengte van 1,88 meter voelde ik me nooit echt op mijn gemak achter het stuur van de Verso-S, wat vooral de fout is van het te laag ingebouwde stuurwiel. Ook de weinig flatterende boordplank, de tamelijk harde materialen en de goedkope uitstraling in het algemeen betreuren we. Het interieur van een Hyundai ix20 ziet er zeker mooier uit. Maar eens je een testrit hebt gemaakt, kantelt de balans in het voordeel van de Toyota. De Verso-S is goed beheersbaar, levendig en vlot. Vooral de dieselversie rijdt leuk, al is hij wel een beetje hol bij lage toerentallen. De benzinemotor is soepel maar om de fut erin te houden, moet je veel roeren in de schakelpot, die zich trouwens aangenaam laat bedienen. Met beide motoren heeft de Verso-S een voldoende lange adem.

Het weggedrag is de aangename verrassing van deze test. De Verso-S is lichtjes overstuurd zoals het hoort, maar rijdt gezond en doeltreffend. De ingenieurs hebben knap werk geleverd, vooral omdat het comfort er niet onder lijdt.

Conclusie

Hoewel hij noch vanbuiten noch vanbinnen sexy is, herbergt de Verso-S een aantal leuke verrassingen. Door zijn handelbaarheid, kleine afmetingen en uitstekende zicht rondom rijdt hij aangenaam in de stad en daarbuiten blijft hij verrassen met een comfort en prestaties van een degelijk niveau.

Advertentie
Advertentie
Advertentie