De 911 2.5 S/T is een competitieversie die gebaseerd werd op de 911 2.4S. Er werden slechts 24 exemplaren geproduceerd. Allemaal met het doel om overwinningen binnen te halen in de groepen 3 en 4, bestemd voor serie-GT’s en geprepareerde GT’S. Dit exemplaar werd onder meer vakkundig bestuurd door fabrieksrijder Jürgen Barth.

Uniek palmares

Dit exemplaar werd ingezet in de Amerikaanse en Europese endurance-kampioenschappen. En niet de eerste de beste: de 6 Uur van Daytona, 12 Uur van Sebring, 1000 km van de Nürburgring en zelfs de 24 Uren van Le Mans in 1972. Daar haalde de Porsche de overwinning binnen in zijn klasse (minder dan 3 liter) en eindigde de 911 op de 13de plaats in het algemene klassement. Het team van Louis Mezanarie bestond uit Jürgen Barth, Mike Keyser en Sylvain Garant.

Slechte staat

Een anonieme verzamelaar kocht de Porsche 911 2.5 S/T en stuurde hem naar Porsche zelf voor een volledige restauratie. De slechte staat van de 911 vereiste een restauratie volgens het boekje: een passage op de testbank, een nieuw dak en een nieuwe bodem voor de brandstoftank. De rest van het koetswerk was ernstig geroest. Na twee jaar werk is deze 2.5 S/T eindelijk klaar. Om dat te vieren is de Porsche nog tot deze zondag te bewonderen op de merkstand op “Technica Classica Essen”.