20200819120238porschetaycan.jpg

Voor alle duidelijkheid: de nauwelijks 1 jaar oude Taycan ondergaat geen facelift. In september begint de elektrische berline echter aan een nieuw modeljaar, waarbij een paar nieuwigheden worden ingevoerd die interessant zijn.

Laden aan 22 kW

Zo kan de Taycan vanaf dan als optie worden besteld met een interne lader van 22 kW (32A in drie fasen). Dat betekent dat de batterij thuis op een uurtje of 4 van 0 naar 100 procent kan opladen. De standaard lader van de elektrische Porsche beperkt zich tot 11 kW (16A in drie fasen), wat trouwens ook ruim volstaat om op een nacht tijd de hele accu vol stroom te proppen.

Daarnaast voegt Porsche een intelligente oplaadfunctie toe. Wie zonnepanelen of een andere hernieuwbare energiebron aan zijn woning heeft, kan via deze functie de auto puur op de groene energie van die bronnen laten opladen. Het systeem meet hoeveel van de zonnestroom door de woning wordt verbruikt en geeft de overtollige productie aan de auto. Vooral in Vlaanderen wordt die functie vanaf 2022 interessant, wanneer het nieuwe elektriciteitstarief op basis van piekbelasting in voege treedt.

Plug&Charge

20200819120239taycan20216.jpg

Over laden gesproken: vanaf het nieuwe modeljaar zal de Taycan in een paar landen aan een betalend laadstation stroom kunnen tanken zonder dat de bestuurder moet staan klungelen met pasjes of een app. De wagen communiceert zelf met het laadpunt en de verrekening gebeurt nadien automatisch. Het enige wat de bestuurder moet doen, is de kabel insteken.

Een andere interessante functie helpt de levensduur van de batterij verlengen door het snellaadvermogen te begrenzen. Aan een compatibele snellader kan de Taycan tot wel 270 kW laadvermogen halen. Maar als je je stop combineert met wat eten of gewoon een langere pauze gaat nemen, kan je dat op het aanraakscherm van de auto aangeven, waarna het laadvermogen wordt beperkt tot 200 kW. Op die manier heb je meer tijd voor je lunch terwijl de batterij ook minder stress te verwerken krijgt.

Functies op aanvraag

20200819120239taycan20211.jpg

Vanaf het nieuwe modeljaar zal je bepaalde functies van de auto als optie na aankoop kunnen activeren. Voorlopig gaat het om een viertal functies (een slimmere routegeleiding, een spoorassistent, een slimmer zelfrijdend systeem en variabele stuurbekrachtiging) die je naar keuze voor een eenmalig bedrag of tegen een maandelijkse ‘huurprijs’ kan activeren.

Een nieuwe functie die naar alle reeds bestaande Taycans zal worden uitgerold, is Smartlift: wanneer de bestuurder bij een obstakel de luchtveren manueel in een hogere stand zet, onthoudt Smartlift de locatie. De volgende keer dat de auto op diezelfde locatie komt, zal dit verhogen dan automatisch gebeuren.

Nog sneller sprinten

20200819120239taycan20217.jpg

Maar de Taycan blijft een Porsche, dus zijn ook de prestaties van belang. De op zich al bloedsnelle Taycan Turbo S wordt vanaf modeljaar 2021 daarom iets sneller: de sprint van 0 naar 200 km/u duurt nog 9,6 seconde, wat 0,2 seconden vlotter is dan voordien.